3 juli 2014

Är mejlläsare så lättblåsta?

Med viss regelbundenhet, det känns som ett par gånger i veckan, varnas vi i nyhetstelegram om bluffmejl där bedragare försöker komma över lösenord, personnummer och kontouppgifter för att kunna blåsa oss!

I dag är det, ännu en gång, Skatteverket som meddelar att de aldrig ber om sådana uppgifter mejlledes. Detta med anledning av att det lär cirkulera ett mejl med ”Skatteverket” som avsändare där mottagaren uppmanas avslöja inloggningsuppgifter till sina kreditkort.

Allvarligt; Finns det fortsatt någon som glatt klickar på de länkar som de uppmanas göra om avsändaren inte tycks vara det den påstår sig vara?

Ja, uppenbarligen är det så tragiskt eftersom företag, banker och myndigheter gång efter annan tvingas dementera i media att de ligger bakom mejlutskicken.

Själv fick jag för några dagar sedan ett mejl, med anledning av fotbolls-VM, där ”FIFA” meddelade mig att jag vunnit i deras mästerskapslotteri. Det var ett sjusiffrigt belopp som jag skulle få bara jag klickade på en länk och samtidigt mejlade mina uppgifter till en adress. I Kina!

Nä, jag avstod ”vinsten”.

Även med oklickade länkar kan dock olyckan vara framme. En sommardag för några år sedan satt jag i en solig, sörmländsk, trädgård när min bank ringde mig och frågade vart jag befann mig? På min fråga om varför de ville veta det fick jag svaret: ”Därför att du just nu storhandlar på ett kreditkort. I Singapore!”

Alla bör ha respekt för hur de använder sina kort. Själv lämnar jag inte längre ett kreditkort ur sikte. På krogen, både i Sverige och utomlands, är det lätt hänt att kortet försvinner för någon minut. Hellre betalar jag då kontant.

Kanske är svenska folket så korkade att nyhetstelegram måste tjat-varna om hur vi ska använda, och låta bli att besvara, meddelanden via cyberspace. Själv tycker jag nog ändå att risken att någon blir blåst ökar för varje varning som flashas ut i media!

Till sist reflekterar vi inte över varningarna och trycker kanske på någon länk utan att använda något som helst eget logiskt tänkande. 

En person utan eget logiskt tänkande bör snarast ifrågasätta varför han/hon överhuvudtaget har kreditkort, bankkonton eller en mejladress?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar