Det företag i Sverige det är
absolut allra mest synd om sedan ett par år är företaget Sensum, med verksamhet
inom byggbranschen. Företagsnamnet förekommer i otroligt många negativa ordalag
på nätet när företaget som borde avskys heter Zensum!
Vi tar det från början.
Telefonen ringer!
Jag (nedan kallad J) svarar: ”Jens.”
I andra änden av tråden frågar en
röst (nedan kallad Z): ”Är det Jens jag talar med?”
J: ”Ja, det sa jag ju just.”
Z: ”Det är klockrent!” (Användandet
av ordet ”klockrent” tyder på att uppringaren är max 21 år gammal!)
J: ”Vem är du och vilket företag
ringer du ifrån?”
Z: ”Jag heter Marcus och ringer
från ett företag som heter Zensum. Jag skulle vilja tala med dig om dina lån.”
J: ”Förlåt, vilka lån då?”
Z: ”Dina lån, de lån du har.”
J: ”Å hur vet du att jag har några
lån?”
Z: ”Det ser jag här på min
dataskärm.”
J: ”Varifrån har du fått den
informationen? Förresten Marcus, jag skiter i det. Jag är inte intresserad. Den
här gången heller.” Därefter lägger jag på luren.
Känns samtalstypen igen?
Sedan Zensum bildades har mängder
med telefoner gått varma. I samma takt som vi spärrar numren i våra lurar så
skaffar sig Zensum nya abonnemang. Min spärrlista i mobilen börjar te sig rent
grotesk!
Zensum utses härmed av denne
bloggare som telemarketingföretagens absoluta värsting!
Läser på Zensums hemsida att
företaget har ”samarbetspartners inom bank- och långivarsektorn” såsom Coop,
IKANO Bank, Santander, Marginalen bank, Resurs bank, Collector bank och Seven
Day. Dessa företag hamnar, om uppgifterna är riktiga på Zensums hemsida, också
på skamlistan i rask takt!
Grundare och nuvarande VD vid
Zensum heter Pontus Reuterswärd som, trots att han är född 1991, har ”flera års
erfarenhet av branschen”.
Om IT-chefen Jonathan Gill, ett år
yngre än VD, läser jag att han ”började sin tid på Zensum med penna, papper och
två veckor med intervjuer för att skräddarsy” det säljteam som nu ägnar dagarna
åt att terrorisera allmänheten telefonledes.
På Jonathans sida på LinkedIn
skriver han: ”I have the responsibility of transforming the late night ideas
from the minds of the Zensum chief staff into reality,”
Här snackar vi alltså om
affärsidéer framspånade på krogen efter, vad jag håller för troligt, ett
alltför stort antal öl innanför brat-skjortan och bakom det hårgeléstinna
pannbenet!
I dag finns utmärkta
NIX-registret, både för hem- och mobiltelefon (dessutom kan man spärra
direktadresserad reklam, något jag tipsade om i min blogg redan för många år
sedan).
Varför Zensum ringer mig är en
gåta eftersom jag inte har några som helst affärer med någon av de banker eller
långivare som Zensum påstår sig samarbeta med.
Jag fortsätter idogt att spärra
alla telefonnummer till de som visar sig vara säljare av något slag. Jag skulle
aldrig drömma om att köpa någon vara eller någon tjänst per telefon och jag
skulle aldrig drömma om att diskutera mina bankaffärer med ”Marcus” som ringer
och undrar! Punkt!
Företag som Zensum borde spärras
av telefonbolaget som ser till att Zensum får tillgång till nya telefonnummer
snabbare än herrar Reuterswärd och Gill hinner kommendera sin ”lilla människa” att få ännu en brat-skjorta nystruken!
Jens, sluta vara avundsjuk för att yngre personer är mer framgångsrika än dig;)
SvaraRadera