26 juli 2016

Ökänd flygplats får Ronaldos namn!

Läser en nyhet om ett namnbyte på en av världens mest ökända, och ö-belägna, flygplatser. Ökänd därför att den anses vara nästintill hopplös att landa på och att starta ifrån. Belägen på en bergsklippa, med runway byggd på pelare ut över havet, med bergsväggar som tornar upp sig i närheten och med väderförhållanden som ofta lämnar en hel del att önska.

Jag minns och ryser!

En höstdag i början av 1980-talet skulle jag landa, i uselt väder, på flygplatsen. Kaptenen gjorde tre tappra försök. Mina medpassagerare gjorde korstecken och grät. Själv var jag med om en rent utomjordisk och spirituell upplevelse som övertygar mig om att det är mycket vi inte vet om livet!

Vi landade aldrig på denna flygplats denna 80-talskväll utan fick flyga tillbaka till landets huvudstad på fastlandet efter ett kortare, bränslepåfyllande, stopp på en grannö.

Nu läser jag att landets store fotbollshjälte, Cristiano Ronaldo, får bidra med sitt namn till öns flygplats.

Den internationella flygplatsen på portugisiska Madeira byter namn till Madeira Cristiano Ronaldo Airport. Ronaldo härstammar från ön!

Så rätt; En livsfarlig fotbollslirare får namnge en lika vass flygplats!

F.ö. är Madeira en av de vackraste platserna jag besökt i mitt liv! För dagen efter min skräckupplevelse kunde jag äntligen få uppleva öns skönhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar