10 juli 2016

Att semestra solo är inte fel!

Jag har storstadssemestrat som en av tretton i en större släktresa. Jag har tillbringat dagar i solen med kärleken och andra solsemestrar har tillbringats i sällskap med goda vänner. Åtskilliga resor har jag dock gjort helt på egen hand.

Alla varianterna har sin speciella tjusning, även om jag nog måste medge att det var ogörligt att synka tretton personers viljor under några dagar i ett vårligt Paris.

I dag publicerar TT en artikel om oss som stundtals, eller alltid, semestrar på egen hand, helt solokvist.

TT har intervjuat Per J Andersson, redaktör på resetidningen Vagabond, och det är lätt att hålla med honom om att man som singelresenär får uppleva mer än i sällskap med andra.

Dessutom är det ju aldrig fel att kunna ta dagen precis som den kommer utan att behöva ta hänsyn till ett eventuellt resesällskap. Att kunna gå till sängs när man själv finner detta önskvärt, att välja fritt ur ett stort barsortiment, att bestämma om dagen ska användas till shopping eller bad och att göra nya bekantskaper kan aldrig vara fel.

Per J Andersson ger ett antal tips till soloresenären och de flesta håller jag med om.

Han tycker dock inte att man ska åka allena till ett solresemål vid Medelhavet eftersom detta kan bli trist då det kan kännas ”tragiskt” att sitta själv på någon mysig taverna.

Så har jag aldrig känt!

Att sitta och titta ut på ett glittrande hav i solnedgången, med god mat och dryck, och samtidigt smygstudera kommande skilsmässor vid borden runtomkring brukar få mig att bara mysa än mer!

Till dig som aldrig vågat ta steget att boka en semester helt på egen hand kan jag bara säga: Go for it!

Allt har sin tid. Semestrar behöver inte vara en kollektiv stresskollaps med många inblandade viljor. De välbehövliga semesterdagarna kan mycket väl avnjutas på egen hand och upplevelserna och minnena blir inte sämre för det. Snarare tvärtom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar