12 juli 2016

Busschaufförers mobilpratande borde vara kriminellt!

Vad är det med busschaufförer i kollektivtrafiken? Varför fortsätter många av dem att prata i sina mobiltelefoner under körning trots att detta inte påstås vara okej från arbetsgivarhåll?

I dag beslöt jag mig att ta en tur till det stora möbelvaruhuset. På inköpslistan fanns fyra varor jag hade för avsikt att inhandla.

Redan när jag kliver på bussen vid ”min” hållplats så kan jag konstatera att föraren pratar i sin mobil. Inte med hjälp av en s.k. handsfree utan med luren tätt tryckt mot vänsterörat.

Under den ca 15 minuter långa resan jag gjorde med denne chaufför babblade han oavbrutet, och stundtals upphetsat, med vem det nu var.

Det var en bisarr upplevelse att se honom utföra helt sjuka vridningsmoment när han skulle öppna dörrarna vid kommande hållplatser. Knapparna satt till vänster om honom och han tryckte på dessa med sin högerhand samtidigt som han skulle ha koll på vad som hände runtomkring.

Troligen kände han att jag stirrade oavbrutet på honom under den tid jag var ombord för han ägnade stora delar av resan åt att stirra tillbaka på mig genom backspegeln. Någon kontroll på trafiksituationen hade han överhuvudtaget inte.

Jag har, naturligtvis, mejlat SL och påtalat den otrygghet jag som passagerare kände under denna resa. Med vetskapen om att den kritiserade kundtjänsten på SL sitter mer än 30 mil från huvudstaden, och att dess medarbetare troligen inte har en enda susning om det de har att besvara frågor om, så gör det mig som kund inte ett dugg tryggare att få svaret att de ”beklagar” och att föraren ska in på samtal hos arbetsledningen.

På möbelvaruhuset fanns endast en av de fyra varor jag beslutat mig för att köpa. Det kan jag leva med eftersom jag fortsatt lever efter att ha rest med ännu en av busschaffisarna från helvetet!

Det borde vara kriminellt och rejält straffbart att framföra ett fordon i kollektivtrafik när fokus ligger på vad som sägs i en telefonlur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar