27 juli 2016

Kyrkogårdsfriden satt ur spel!

En av sommarens många, långa och härliga långpromenader förde mig i dag till underbart vackra Skogskyrkogården, söder om Stockholm City.

Den frid och skönhet som råder på Skogskyrkogården är ofattbar!

Eftersom det var några år sedan senast det begav sig beslöt jag mig även att titta till Greta Garbo.

Vid hennes grav befann sig en tysktalande familj med två små barn. Mamma och pappa fotade glatt de små telningarna medan dessa slet sönder blommor framför stenen med Garbos namnteckning.

Mina upprörda blickar lämnade de tyska ”Mutti und Vati” fullständigt oberörda.

Jag promenerade vidare med inte så lite sorg i mitt hjärta!

På Skogskyrkogården finns, för de som inte känner till det, stora områden med just skog. 

Döm om min förvåning när jag strax efter Garbo-skändningen passerade två svenska äldre damer som förnöjsamt plockade blåbär i en skogsdunge belägen kanske 20 meter från närmsta grav.

Den ena av ”tanterna” var dessutom utrustad med en räfsliknande bärplockare och hon skördade stora mängder bär till kvällens pannkakor, paj eller vad bären nu skulle användas till.

Kalla mig gärna gammaldags!

Jag blev förbannad över det jag upplevde i dag!

Det är bortom vett och sans att folk inte kan visa mer respekt på en kyrkogård!

Oaktat religiös tillhörighet, ålder eller annat så borde de jag mötte i dag ha haft bättre förstånd än vad de faktiskt bevisade att de har!

Skäms!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar