18 juli 2016

Blir Pokémon Go slutet på världen som vi kände den?

”Vad säger du? Har det varit ett statskuppsförsök i Turkiet? Nytt terrordåd? Har fler poliser skjutits i USA? Herregud, vad hemskt men du får ursäkta, jag har precis fångat in mitt femtonde monster och känner att jag är inne i ett stim. Ska bara ut på E4:an strax för där lär det finnas flera skalpar att hämta!”

De senaste dagarnas Pokémon Go-hajp har fått denne bloggare att sluta tro på mänsklighetens chans att överleva.

När Twitterkonton från mängder av kändisar, från fotbollsproffs till skådisar, från politiker till artister, svämmar över av lyckliga kommentarer om att de lyckats få ut sin partner på en promenad bara för att de ska få jaga rätt på några fler imaginära kryp så är nog ändå slutet ganska nära. För allt och alla i allmänhet och för den psykiska statusen hos mänskligheten i synnerhet!

DN rapporterar nu att den spanska polisen utfärdat riktlinjer för hur man säkert kan använda spel som Pokémon Go. Heja spanska polisen!

Den spanska polisen konstaterar att flera spelbesatta tycks ha missat att de faktiskt lever i en verklighet långt från den som förevisas i en app. Bland annat omnämns de japanska turister som traskade omkring i en motorvägstunnel, besatta av att fånga ännu ett litet monster.

Polisen i Spanien varnar också för att appen använder sig av GPS-teknologi som kan få mindre ärliga medborgare att ta reda på när spelbesatta är hemma eller någon annanstans. 

Det är inte utan att man önskar en hel massa medmänniskor inbrott hemma medan de själva är på jakt efter något som inte existerar!

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar också att flera ”offer” lockats in i ”mörka gränder och farliga kvarter” i jakten på fantasivarelser och att överfallen i  dessa gränder och kvarter blir alltfler.

Häromdagen ondgjorde jag mig över busschauffören från helvetet som pratade i sin mobil under min femton minuter långa resa. Nästa gång sitter han säkert med luren höjd i jakten på tecknade fantasifigurer!

Nja, jag tror jag fortsätter att njuta av naturen, och de varelser som lever där, i verkligheten

Det gäller bara att se upp när det kommer något rabiat fotbollsproffs skenande med sambon i släp eller när en politiker mitt i något utspel får något desperat i blicken. Då vet man i alla fall säkert att det inte handlar om något världsförbättrande och verklighetsförankrat som står på agendan. Då snackar vi nämligen om illusionära möjligheter som åsidosätter världen som vi är många realister att leva i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar