18 januari 2015

Om Nordkorea och påstådda osanningar!

TT citerar på söndagen Washington Post och påstår att Shin Dong-Hyuks fasansfulla berättelser från Nordkorea inte är sanna. Åtminstone är det detta nyhetsförmedlarna vill få oss att tro!

Dong-Hyuk berättar sin fruktansvärda historia i, den viktiga och läsvärda, boken ”Flykten från läger 14”, skriven av Blaine Harden.

De osanningar som nyhetsförmedlarna i dag hänvisar till är att Dong-Hyuk ska ha medgett att han farit med osanningar som handlat om nummer på läger eller när de fasanfulla upplevelserna faktiskt inträffat.

Säga vad man vill; Hade jag vuxit upp i ett Nordkoreanskt fångläger och tillbringat mina första 23 år där så hade nog jag också haft svårt att i ett initialt skede av frihet sortera de förfärliga intryck jag bar med mig!

Därför är Washington Post:s artikel, och TT:s citerande som publiceras av bl a DN och SvD av den amerikanska tidningen, ingenting annat än bedrövligt! Vad TT inte berättar är att Dong-Hyuk i en kommentar till Washington Post säger att omvärldens tryck mot Nordkorea måste fortsätta och intensifieras. TT är därmed inte längre trovärdiga som nyhetsförmedlare!

Nordkorea är, men förhoppningsvis förblir inte, det mörkaste av alla världens mörkerländer. 
Att ifrågasätta händelser som inträffat, dock inte på exakt de platser eller vid den tidpunkt som Harden påstår i sin bok, är nästan ett lika stort mörker som det som Nordkorea utövar mot sin egen befolkning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar