24 januari 2015

Om EU-domstolen, flygbolag och biljettpriser!

EU-domstolen beslutade i veckan att flygbolag ska bli tvungna att redovisa biljettens slutpris i alla delar av bokningsprocessen.

Det är i dag främst s k lågprisbolag som envisas med att efterhand lägga på allsköns skatter och avgifter och i slutänden är sällan samma lågprisbolag billigare än flygbolag högre upp i prisskalan.

Är veckans domslut bra eller dåligt? Jag är sannerligen inte övertygad om att det är bra för oss som gärna letar efter den ultimata resan till bästa möjliga pris!

Flygbolagen som i dag inte redan från början redovisar slutsumman på flygbiljetten tvingas göra om sina bokningssystem. Detta lär kosta den berömda ”skjortan.” En skjorta som du och jag och alla andra lär få betala!

Om man från början är medveten om att ”här kommer det att tillkomma kostnader” när man påbörjar bokningsprocessen hos ett lågprisbolag så är det ingen överrakning att biljetten till syvende och sist inte längre kostar en spottstyver.

Det är som att gå in i en amerikansk supermarket, ta en burk med läsk som på hyllan kostar en dollar och vid kassan avkrävas kanske 1,20. Den som varit i USA vet att detta är något man lär sig redan efter några timmar på amerikansk jord.

Dessutom undrar jag hur flygbolagen redan från början ska kunna veta, och därmed redovisa rätt pris, om jag tänker eller inte tänker checka in bagage, om jag vill boka en särskild plats eller om jag vill förbeställa en måltid?

Den tid det tar, kanske någon minut, innan resenären som vill boka på ett lågprisflygbolags sajt inser att resan kommer att bli för dyr för den egna budgeten kommer knappast att komma billigare undan efter EU-domstolens beslut! Med största säkerhet blir det precis tvärtom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar