31 maj 2016

Irrfärder i Jesu namn!

I Jesu namn drar vi till Medelhavet och pimplar lite för mycket av nattvardsvinet eller så testar vi London och går kanske och ser en föreställning som är mer upplyftande än en högmässa! Amen!

”Vi åkte hit för att göra den relationsbyggande övningen och för att skriva vår församlingsinstruktion”, säger kyrkorådets ordförande i Hammarby församling i Upplands Väsby, Lars Tunkrans (KD), som förklaring till varför församlingen spenderade ungefär 400 000 kronor på en tripp till den italienska ön Monte Isola.

Att SR Ekot börjat gräva upp Svenska kyrkans, inte fullt så välkremerade, representationsresor, som skett på församlingsmedlemmarnas bekostnad, är ingenting annat än ett kanoniserande jättescoop!

Avslöjandet får mig, och säkert många andra som också fortfarande är medlemmar i Svenska kyrkan, att ännu en gång tvingas ifrågasätta det begåvade i det val vi gjort!

Jag gillar kyrkorummet och den frid som faktiskt går att få där. Några av våra psalmer tillhör favoritmusikstycken för mig. Samtidigt har jag alltmer svårt att tro på det som står i den bok varifrån kyrkan hämtar sin kraft ur, vare sig det är för eftertänksamhet eller för att planera resor till långt bort belägna resmål.

Bibeln, en löst sammansatt skrift skriven av ett helt gäng ”författare” under flera århundraden, ”författare” som säkert drack månget krus vin och åt ”av Guds gåvor” på någon annans bekostnad är inte riktigt min favoritskrift. Särskilt inte eftersom det i bokens namn har bedrivits räfst och rättarting under alltför mången korsfararresa genom historien.

Utan att veta ett enda dugg om vad en ”församlingsinstruktion” är för något så känns det mig helt främmande att en sådan inte kan knåpas ihop i den egna församlingslokalen!

Det står var och en helt fritt att bege sig ut på pilgrimsresor, kanske innefattande kontemplativa vandringar utmed stigar där något helgon tidigare gått. Dock hade jag liksom förväntat mig att denna typ av, säkert själsligt fantastiskt välgörande, färder i alla sammanhang skulle betalas av pilgrimen själv!

Botgärningarna för de som varit på resande fot på församlingars bekostnad torde komma att bli många framöver!

Snart finns inga medlemmar kvar i Svenska kyrkan och då återstår att se för de skyldiga om inte, i brist på medel för en härlig tripp till Medelhavet eller någon internationell storstad av rang, nästa färd kommer att gå till ett extremt varmt ställe?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar