7 maj 2016

Blott Belgien de godaste jordgubbar har!

I dag blir det midsommarfirande hos denne bloggare! Nej, det handlar inte om att topplocket har gått eller att järnvägsbommarna är nere och klockorna ringer men det inte kommer något tåg! Jag anser mig heller inte ha otur när jag tänker!

Jag brukar inte särskilt ofta ägna mina bloggtexter åt att sprida reklam för en produkt eller tjänst men i dag är det dags för ett litet undantagsfall.

Min livsmedelshandlare hade för första gången denna säsong världens godaste jordgubbar i sitt sortiment!

Vafalls, undrar säkert någon Finnerödjafundamentalist?

Dagarna före midsommarhelgen brukar våra kvällstabloider vara fyllda av folkliga enkäter där en tydlig majoritet av de intervjuade slår fast att en midsommar utan svenska jordgubbar alls icke är någon midsommar. Oaktat att de svenska bär som saluförs dagarna före midsommarhelgen är hysteriskt framavlade, stora, sura på gränsen till beska, som de spanska bär vi kunnat får oss till livs under vintern, och dyra så anser folk att de svenska bären är att föredra. Detta kommer jag aldrig någonsin att begripa.

Världens absolut godaste jordgubbar kommer från landet som jag hyser hatkärlek till; Belgien.

Från storproducenten Hoogstraten kommer jordgubbar som är mindre i storlek, söta och med fantastisk smak som minner om tider annu dazumal.

I uppdaterade förpackningar där det från och med i år, via en kod, går att spåra bären tillbaka till enskilda odlare tillhörande Hoogstraten så finns de nu åter i Sverige!

Just dagens hemburna skörd från stormarknaden visade sig inte ha någon enskild odlare utan när jag knappade in koden på datorn visade det sig att min dessert till middagen kommer från Hoogstratens egen forskningsanläggning, Proefcentrum Hoogstraten. Vid anläggningen pågår bl a ett intensivt arbete med att ta fram en hållbar, säker och hälsosam frukt- och grönsaksproduktion. Förutom jordgubbar pågår forskning kring tomat- och paprikaproduktion.

När jag nyss rensade mina jordgubbar, av ett halvkilo bär behövde jag bara kasta en enda gubbe, så kunde jag konstatera att jag ser fram emot ännu en säsong av mina hett eftertraktade belgiska jordgubbar. Fram till dagarna före midsommar finns de i butiker och på torg. Därefter väntar några veckor då Finnerödja-, Skåne- och Ölandsfundamentalisterna ska käka sura smaklösa jordgubbar. Men sedan är det min tur igen en lång tid ända in på hösten!

Blott Belgien de godaste jordgubbar har!

1 kommentar: