SR Ekot berättar att en rapport, framtagen av Trafikverket
på uppdrag av Västra Götalandsregionen, visar att den, ytterst preliminära,
satsningen på höghastighetståg mellan Stockholm, Malmö och Göteborg behöver
kompletteras med ytterligare spår för att regionaltrafiken ska få det utrymme
som krävs.
Det redan på förhand svindyra projektet skulle därmed bli
ännu dyrare och i ängsliga Sverige vaknar nej-sägarna till liv. Efter att ha
förlorat slaget om Slussen i Stockholm och troligen snart även slaget om Nobel
Center i huvudstaden ser dessa sig angeläget tvingade, och till deras egen stora glädje,
att förväntansfullt höja rösterna igen och primalskrika ut sina ”NEJ!”
Precis som i fallet med Österleden, det i Dennispaketet
tänkta fullbordandet av en ringled runt Stockholm, ska projektet
stoppas-hindras-förbjudas så långt tygeln håller.
I DN i dag väcks dock förhoppningar om att Österleden
eventuellt ska kunna byggas men då i privat regi med skyhöga vägtullar som
följd eller bortskänkt mark som kanske skulle ha kunnat vara lämplig för
bostadsbyggande i det offentligas regi.
Jag tänker, i mitt inte fullt så stilla sinne, att
nej-sägarna borde få stå för merparten av alla de merkostnader de orsakar
samhället genom att fördröja det som förr eller senare måste tillåtas bli
verklighet!
Bygg nu! Starta genast! Fakturan till skattebetalarna kommer
inte att bli mindre om nej-sägarna får dra alla nödvändiga byggen i långbänk,
tvärtom!
I en framtid kommer vi att ha både höghastighetsbanor för
tåg, Österleden och Nobel Center. Frågan är vad notan kommer att hamna på och
vem som egentligen bär, och tar på sig, skulden till detta?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar