30 april 2016

Eurovision närmar sig! Värt att flagga för!

Eurovisionveckan närmar sig och nedräkningsklockan på Norrmalmstorg i Stockholm är nere på 14 dagar och ett antal timmar!

Det börjar bli dags för alla schlagernördar, inklusive denne bloggare, att börja lägga upp strategin för det som komma skall! Hur många chips- och dippåsar måste inhandlas? Hur många dunkar med vin? Är röstningssedlarna snygga och korrekturlästa?

Dessutom måste låtlyssnandet nu intensifieras. Även om jag redan för flera veckor sedan publicerade mina åsikter om årets låtar så är jag ju inte sämre än att jag kan ändra uppfattning om ett par av låtarna. Någon låt blir bättre efter ett par genomlyssningar medan någon annan faller som en sten. Vilka låtar jag tänker på kommer jag inte att avslöja. Det gäller att våga stå upp för de åsikter som först publicerades, liksom!

I SVT rullar nu inför-programmen och så länge Christer Björkman tillåts fortsätta leda dessa så sjunker stenen allt djupare. Vi snackar snart Marianergraven!

I juryn sitter minst två personer som kallas ”artister” fast deras erfarenheter är starkt begränsade. Björkman, som i år bestämt sig för att inte lägga egna poäng ser till att göra detta i alla fall genom att kommentera det som sägs och gärna med ansiktsuttryck som inte lämnar något att önska. Eller tvärtom; Ansiktsuttrycken skulle vi gärna slippa se i sin helhet!

Det enda som imponerar i SVT:s inför-program är klackarna på Helena Paparizou:s skor. Kan människan överhuvudtaget gå i dojorna?

Nä, jag kollar hellre finska YLE:s svenskspråkiga inför-program. ”De Eurovisa” har olika gäster i varje program och oftast är det väletablerade artister med en sjujäkla massa erfarenheter som bedömer låtarna. De skriker hellre inte i munnen på varandra som hos Björkman & Co.

De senaste dagarna har det dessutom ”rasats” mot EBU vars flaggregler läckt ut till allmänheten. Spanska public service, RTVE, protesterar mot att flaggor från Daesh jämförs med flaggor från Baskien. ¡Olé!

Jag fattar att en Daesh-fana inte har att göra i Globen den 14 maj och skulle en sådan ända finnas där kommer det att väcka en enorm oro om säkerhetsarrangemangen vid musikpartyt!

Lika anmärkningsvärt är att EBU, enligt Aftonbladet, hävdar att regnbågsflaggor är tillåtna om dessa inte avsiktligt används för att göra ”ett politiskt ställningstagande under showen.”
Hur tänker sig EBU lösa detta problem när regnbågsflaggorna kommer att viftas med i en sällan skådad omfattning när Ryssland står på scenen? Ska polisbrigader skickas in i hallen och jouråklagare stå beredda i kulisserna?

Till sist undrar jag när EBU går ut med dekret om vilka toaletter eventuellt transsexuella får använda under kvällarna i Globen?

Snart är det dags! Innan dess kommer vi säkert att få ta del av ”skandaler” i en sådan omfattning att vinförrådet måste fyllas på innan spektaklet ens har börjat!

1 kommentar:

  1. Verkligen! Årets "Inför Eurovision" är det sämsta jag sett.
    Christer Björkmans ego är större än någonsin och jag förstår inte varför han ska envisas med att vara programledare när han inte klarar av det. Dessutom får/bör han inte uttala sig om låtarna (trots detta har han gjort bort sig i spanska TV:n genom att kommentera vissa bidrag).
    Helena Paparizou är gapig. Sitter i rutan och pratar politik (som inte har ett dugg att göra i denna tävling). Ja, stackars grekerna, och det är för jävligt att ingen utom Helena själv gillar årets grekiska låt. Dessutom avbryter hon och tycker nog själv att hon är en riktig Eurovisiondrottning - men tänk - det tycker inte jag!
    Snorungarna Oscar och Victoria har lärt sig två ord: "tråkigt" och "bajs". Det är hög nivå!
    Här har SVT mycket att lära av svenska YLE.
    PS. Som kommentator av de olika bidragen, har jag personligen inte ändrat uppfattning om någon av låtarna sedan jag publicerade mina åsikter. Är jag ett proffs?

    SvaraRadera