28 april 2016

Fler hembesök för att avslöja bedragare? Ja tack!

Moderaterna föreslår, enligt SVT Nyheter, oanmälda hembesök hemma hos människor som lever på försörjningsstöd.

I en sur uppstötning till insändare i Arbetarbladet undrar skribenten Karl Gustaf Skoog varför Moderaterna inte kräver hembesök hos ”kapitalister som har sina pengar i skatteparadis.”

Jag säger bara: Go for it! Både och! Och mer därtill!

Uppenbarligen är många i vårt vackra land så samvetsbefriade på olika sätt att storebror måste kontrollera mera för att få ärligheten att vakna.

Försäkringskassan gjorde för ett par år sedan en räd i hamnen i Helsingborg och kunde bl. a. konstatera att en person som var sjukskriven för bruten nacke glatt turade över Öresund för att inhandla alkohol i större mängder!

Expressens ledarskribent Eric Erfors refererade i går till en debattartikel i samma tidning där städentreprenören Rose-Marie Stedt Johansson i Norrtälje förgäves vill utvidga sitt företag och bett om Arbetsförmedlingens hjälp att hitta 4-5 personer som vill arbeta i henne kollektivavtalsanslutna företag. I Norrtälje finns, enligt Erfors, 1246 arbetssökande, troligen bidragstagare.

Aldrig har Moderaternas arbetslinje varit tydligare och aldrig tidigare tycks det ha varit mer berättigat än nu.

Själv minns jag då jag för en 7-8 år sedan ådrog mig ett mer än komplicerat benbrott och Försäkringskassan ringde hem till mig då jag knappt kunde ta mig från sängen till den närbelägna toaletten för egen maskin. Försäkringskassan undrade om jag verkligen inte kunde ta mig samman och pallra mig iväg till arbetet?

Jag svarade handläggaren att han var mer än välkommen hem till mig för att på plats göra en okulärbesiktning av mig för att på så sätt konstatera huruvida hans fråga skulle kunna anses vara berättigad!

Hembesök? Javisst!

Den som inte har något att dölja har inget att frukta!

Dessutom skulle utökade hembesök skapa nya arbeten. Dock är det tveksamt om Arbetsförmedlingen är rätt instans för assistans med tillsättandet av dessa nya tjänster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar