”Här öppnar snart en ny spännande butik!”
Ovanstående allt vanligare skylt förekommer frekvent i
svenska shoppinggallerior. En tom lokal, där konkursen just slagit till blir en
allt tristare och vanligare syn.
Samtidigt klänger sig de stora kedjorna sig kvar, betalar
överhyror och har glåmigt uttråkad personal som knappt reagerar när en ny
potentiell kund kliver in genom dörrarna.
I dag har jag varit på utflykt till Norrköping och när jag
är där brukar jag passera igenom de tre bisarra och ihopsvetsade galleriorna Spiralen,
Domino och Linden. Denna gång möttes jag av lika många igenslagna butikslokaler
som jag gör i Stockholms absolut urtristaste galleria, Globen shopping.
I Norrköpingsfallet är det tydligt att de kvarvarande
butikskedjorna alltmer desperat letar efter mindre lokaler för sin krympande
verksamhet. Inte gör det mig något att jag blev med ett nytt påsklakansset med
75 % rabatt i "flyttrea" jämfört med vad det kostade tidigare. Tvärtom är jag ganska nöjd!
Men hur många Dressman, Hemtex, KappAhl, H&M, Cervera
och gud-vet-vad behöver vi egentligen?
När jag reser utomlands är shopping en favoritsysselsättning.
Främst beroende på att det är kul att besöka butiker och butikskedjor som inte
finns i lilla Sverige.
En flygbiljett till USA tjänas lätt som en plätt in genom
att resväskan är tom på vägen dit och sprängfylld, av varor som kostar en
bråkdel mot i Sverige, på vägen hem, något som innebär att de urtrista svenska
galleriorna med ”same-same” sällan eller aldrig får besök av mig annat än i
akuta nödfall.
Att svenska butiker dessutom måste inneha något slags inofficiellt
världsrekord i färglöshet lär heller inte råda bot på de alltmer ödsliga
jättegalleriorna.
I veckan som gick hade jag en dag på jobbet på mig en mörkt lila
skjorta (f ö köpt i terrorstaden Bryssel), något som fick ett stort antal kollegor att komma med glada tillrop
där de gick i beigt, grått och svart.
Om fastighetsförvaltare som L E Lundberg och Skandia i
Norrköping, och Klövern i fallet med Globen vill fortsätta att driva
butikskomplex med annat än ödsliga butikslokaler är det nog hög tid att tänka
om och tänka nytt.
Stoppa de stora kedjorna, in med fler privata alternativ och
sänk hyrorna för dessa och premiera butiksidkare som har som affärsplan att
erbjuda svenska konsumenter nytt både när det gäller färg, design, prisnivåer
och kund- och personaltrivsel!
Annars lär vi få se än fler skyltar som vill få oss att tro
att en spännande butik är att vänta.
Något som vi tills vidare vet inte alls är
med sanningen överensstämmande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar