Nu är det dags igen för ännu en svensk som reser utomlands
och vars släkt förväntar sig allsköns hjälp av ett försäkringsbolag!
Kvällstidningarna och UNT berättar om en cancersjuk kvinna som reste
till Italien för att gå på hundutställning. Väl där försämrades hennes
tillstånd kraftigt och hon avled på sjukhus.
Försäkringsbolaget Folksam vägrar henne hemtransport och
hänvisar till villkoren i försäkringen som säger att om man genomgår behandling
för en allvarlig sjukdom inom tre månader före avresan så gäller inte någon
ersättningsplikt för försäkringsbolaget.
I tårdrypande artiklar får vi nu ta del av upprörda
släktingar och vänners vädjanden, om privata pengainsamlingar och om raseri mot
”känslokalla” Folksam.
Sorry folks, jag delar tillfullo Folksams inställning!
Försäkringsbolag har visserligen en tendens att så långt
möjligt hitta undantag i regelverket för att slippa stå för fiolerna när
olyckan är framme men i detta fall tycker jag, som sagt, att de har helt rätt.
Det är naturligtvis en oerhörd tragik för berörda att en
nära kär avlidit och jag förstår mycket väl att känslorna är starka.
Det spelar dock ingen roll i det aktuella fallet!
Det är mer än hög tid för alla svenskar att inse att
ambassader inte är bankkontor och att försäkringar inte gäller om man inte
uppfyller villkoren!
Ibland når naiviteten så höga nivåer så att man får svindel.
Det är dags för det svenska folket att växa upp, ta eget ansvar och att kolla
det finstilta!
Ibland bör samhället ta sitt ansvar och hjälpa en utsatt
person eller dennes familj. Därmed inte sagt att vi ska kunna kräva hjälp i
alla situationer då vi själva begått rena dumheter eller av ren nonchalans struntat i att ta reda på förutsättningarna!
Hej.
SvaraRaderaBra att du tar upp detta då det kan vara en väckarklocka för var och en med svåra sjukdomar. Jag fick mig en tankeställare och kommer att läsa min försäkrings finstilta text innan jag beger mig utomlands.
/Janne