20 juni 2015

Om försäkringsbolag, ambassader och korkad svensk allmänhet!

Nu är det dags igen för ännu en svensk som reser utomlands och vars släkt förväntar sig allsköns hjälp av ett försäkringsbolag!

Kvällstidningarna och UNT berättar om en cancersjuk kvinna som reste till Italien för att gå på hundutställning. Väl där försämrades hennes tillstånd kraftigt och hon avled på sjukhus.

Försäkringsbolaget Folksam vägrar henne hemtransport och hänvisar till villkoren i försäkringen som säger att om man genomgår behandling för en allvarlig sjukdom inom tre månader före avresan så gäller inte någon ersättningsplikt för försäkringsbolaget.

I tårdrypande artiklar får vi nu ta del av upprörda släktingar och vänners vädjanden, om privata pengainsamlingar och om raseri mot ”känslokalla” Folksam.

Sorry folks, jag delar tillfullo Folksams inställning!

Försäkringsbolag har visserligen en tendens att så långt möjligt hitta undantag i regelverket för att slippa stå för fiolerna när olyckan är framme men i detta fall tycker jag, som sagt, att de har helt rätt.

Det är naturligtvis en oerhörd tragik för berörda att en nära kär avlidit och jag förstår mycket väl att känslorna är starka.

Det spelar dock ingen roll i det aktuella fallet!

Det är mer än hög tid för alla svenskar att inse att ambassader inte är bankkontor och att försäkringar inte gäller om man inte uppfyller villkoren!

Ibland når naiviteten så höga nivåer så att man får svindel. Det är dags för det svenska folket att växa upp, ta eget ansvar och att kolla det finstilta!

Ibland bör samhället ta sitt ansvar och hjälpa en utsatt person eller dennes familj. Därmed inte sagt att vi ska kunna kräva hjälp i alla situationer då vi själva begått rena dumheter eller av ren nonchalans struntat i att ta reda på förutsättningarna! 

1 kommentar:

  1. Hej.
    Bra att du tar upp detta då det kan vara en väckarklocka för var och en med svåra sjukdomar. Jag fick mig en tankeställare och kommer att läsa min försäkrings finstilta text innan jag beger mig utomlands.
    /Janne

    SvaraRadera