19 juni 2015

Om flygbolagen, säkerheten och verkligheten!

Jag flög nyligen med SAS från Arlanda till Bryssel. Min resa bokade jag via nätet och incheckningen fixade jag samma väg och printade ut mitt boardingkort hemma innan jag begav mig mot flygplatsen.

Jag förundrades över att jag ingenstans, varken på Arlanda eller inför hemresan från Zaventem, Bryssels flygplats, behövde styrka min identitet. Jag visade bara mitt boardingkort vid bagageinlämningen, vid säkerhetskontrollen och vid ombordstigningen.

Varken flygbolaget eller någon annan kan därför ha en aning om vilka som sitter ombord, påstår jag! ”Gunnar” kan boka biljett men ”Gösta” kan sitta ombord liksom!?!

I oroliga tider av terror tycker jag att detta är häpnadsväckande! Jag vet att jag som Schengen-medborgare har rätt att förflytta mig fritt, utan myndigheters insyn, inom de länder som tillhör Schengen. Samtidigt kan jag inte begripa hur ett flygbolag ska kunna fastställa vem som varit ombord om något skulle hända vare sig det sker en ren olycka, ett terrordåd eller något annat.

Den grovt kriminelle och av myndigheter eftersökte kan flyga omkring obemärkt i falskt namn. Flyktingsmugglaren kan transportera utsatta på samma sätt.

Samtidigt fortsätter flygbolagen att ständigt framtjata sitt mantra ”säkerheten är alltid det viktigaste för oss!”

Jag kommer aldrig att begripa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar