11 juni 2015

Om DN, nyhetsvärdering och debattklimatet

Torsdagen har i Stockholm bjudit på en fantastisk sommardag, Om någon frågar mig så är det den första för året och ungefär en månad för sent!

När jag kollar in DN.se på eftermiddagen inser jag att sommaren även har kommit till tidningsredaktionen.

Jag trodde att allt bedrövligt nonsens vi matas med av media under sommaren berodde på att stora nyheter lyser med sin frånvaro och att bukfyllnad måste tas till.

Just i dag är inte en sådan ”typisk” sommardag bestående av nyhetstorka! Tvärtom!

Lisa Holm, huvudpersonen i dramat om ett märkligt försvinnande, tjejen som efter stängning cyklade hem från kaféet där hon jobbade men aldrig kom fram, tror jag griper tag i de flesta av oss. Under dagen har nya fynd gjorts och även om det känns svårt att tro så hoppas jag innerligt att Lisa fortsatt finns i livet.

Förutom nya inputs i fallet Lisa så händer mycket annat på nyhetsfronten. Stora skådisar och artister har gått ur tiden. Greklands ekonomiska kris tar nya vändningar. Nya dödsoffer i Ukraina. Utredningen av skjutningarna i Göteborg gör framsteg. Listan kan göras lång.

Med vad gör DN?

Under en lång stund på eftermiddagen toppar de visserligen sajten med Göteborg men sedan följer artiklarna ”Så här betalar du smartast på resan” respektive frågesporten ”Vad heter ländernas pengar?”.

Först på fjärde plats kommer utvecklingen i fallet med försvunna Lisa.

Jag förundras över nyhetsvärderingen som görs på ”min” morgontidning och ifrågasätter mer än gärna densamma!

Visste ni förresten att DN inte tar in insändare som riktar kritik mot den egna publikationen? 

Tro mig; Jag har försökt vid ett par tillfällen utan resultat och lyckades till sist få fram informationen om att insändarredaktionen inte har tillåtelse att publicera kritik mot tidningen. 

Det är helt i linje med att de flesta publikationer i riket tagit bort möjligheten att kommentera eller länka blogginlägg till intressanta artiklar. Censur helt enkelt!

Samtidigt uppskattar jag att DN fortsatt har en stab med journalister som publicerar egna alster och inte, som de flesta andra tidningar, godtyckligt och okritiskt publicerar TT-telegram, som ibland har en tendens att vara rent felaktiga!

Möjligheterna för oss ”kunder” att tycka till må vara starkt begränsade och i mitt hjärta känner jag att det kvävda debattklimatet i landet till stor del kan skyllas på ”rädd” media.

Om vi inte tillåts ifrågasätta det vi matas med är det ingenting annat än Rysslands-fasoner! 

Med påstådd sommarstiltje när nyhetsflödet egentligen är ganska intensivt så är det till syvende och sist ett demokratiproblem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar