Du kanske har samma känsla som jag när du slår upp en
tidning som på ett helt uppslag har texter som påminner om redaktionellt material
men som vid närmare synande visar sig vara en enda gigantisk annons; Man känner
sig lurad!
Aftonbladet har nu inlett arbetet med att producera reklam
snarlik det redaktionella materialet. Det kallas för ”branded content.”
I en intervju med DN säger Aftonbladets chefredaktör, Jan
Helin, att det handlar om att ytterst finansiera oberoende journalistik och att
det är ”en utveckling av affärsmodellerna.”
Ja, jag begriper att dagspressen lider svårt i den moderna
värld som råder 2015! Möjligen har jag svårt att tro att Helin & Co har
rätt när de nu vill testa förvirrande publicering av det som bara är reklam!
Jag prenumererar på en morgontidning, läser gratistidningar,
köper några dagar varje vecka en kvällstidning och jag gör det för att läsa
analyser av nyhetsläget, intressanta ledartexter och för att bli underhållen.
Inte för att bli lurad!
Jag tror att tidningsutgivarna i stället borde se över
kvaliteten på de egna publikationerna.
Alltför ofta är språket uselt, ibland
rent felaktigt, många notiser som publiceras i otaliga tidningar är skrivna av
en ensam TT-redaktör och därför tröttas vi som läsare ut. Varför ska vi köpa en
publikation som inte gör sitt bästa för att producera sitt yppersta när det kommer
till redaktionell text?
När jag plockar upp morgontidningen ur brevlådan kan jag
vissa dagar tänka ”oj, vad härligt, en tjock tidning med mycket läsning”, bara
för att en stund senare konstatera att snudd på halvdelen är reklambilagor.
Sådana reklambilagor kan jag snabbt kasta i
pappersåtervinningen eftersom det är tydligt att det handlar om just reklam.
Att bli bluffad av något som liknar en redaktionell text är
något annat! Då blir jag uppriktigt irriterad och funderar på om det verkligen
är värt att ta del av resten av publikationen?
Jag tror att tidningsutgivarna gör fel om de satsar på att
försöka bluffa oss läsare! Det är vi liksom en smula för smarta för att inte
genomskåda!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar