15 februari 2015

Om terror i Danmark och uttalanden från makten

Terrorn kryper allt närmare inpå! Skrämmande utan att den för den delen aldrig får leda till att vi tystnar och att yttrandefriheten urholkas (bortsett från den anonyma sådana som jag bloggade om häromdagen)!

Jag vaknade tidigt på söndagen och kunde ta del av sammanfattningar av nattens händelser i Köpenhamn i direktsändning!

Jag är imponerad över det jag såg, och ser!

Polisen höll presskonferens tidigt på söndagsmorgonen och de som uttalade sig gjorde det med raka besked, så långt de nu kunde. Inget trams, inga undansvävande svar som upprepades till leda.

Danmarks statsminister, Helle Thorning-Schmidt, sa mer än vad någon hade kunnat förvänta sig av en svensk statsminister.

Under dagen har Danmarks Drottning Margrethe även uttalat sig, något som är ytterst ovanligt eftersom hon inte brukar tycka till annat än under sina nyårstal.

Jag är helt enkelt imponerad över den ”verkstad” som pågår i vårt sydliga grannland. Samtidigt tvivlar jag starkt på att de som skulle representera oss svenskar i media om vi drabbades skulle göra det med samma klarsyn som de som nu tycks göra det som står i deras makt gör i Danmark!

En nation i kris behöver representanter som inte hycklar. Polisen, Drottningen och statsministern i Danmark har visat sig vara goda exempel ”so far”!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar