13 februari 2015

Om spåren efter vår generation!

Internets ”pappa”, Vint Cerf, varnar på fredagen, i Sverige via DN, för att hela den samtid vi i dag dokumenterar med smarta telefoner, lagrar på datorer och på annat sätt dokumenterar i ett eller annat ”moln” riskerar att gå förlorade. Med alla frekventa uppdateringar som sker av våra moderniteter så är det inte alls säkert att man några generationer framåt i tiden kommer att kunna ta del av, eller förstå, det som skedde under början av 2000-talet!

Själv konstaterade jag för en tid sedan att de 450 bilder jag hade i min moderna kamera, som står inför skrotning då jag aldrig använder den numera, inte fyllde någon funktion där de låg lagrade i ett minneskort.

Bilderna är nu framkallade, på gammalt hederligt vis, och jag har papperskopior på de senaste åren av mitt liv och dess upplevelser. Javisst, bilderna kommer så småningom att gulna men jag hoppas att mina efterlevande sparar dessa bilder. Kanske kan någon av alla dessa bilder så småningom hamna inramad på en hylla som ett minne från en sedan länge svunnen tid!?!

F ö skulle jag vilja vara med när någon robotmänniska om ett par tusen år gräver en grop på en ”okänd” plats, någonstans i Sverige, och där finner resterna av ett antal havererade hårddiskar från datorer jag en gång hade. Hårddiskar som numera är sönderbankade till oigenkännlighet, genomborrade och begravda ”six feet under.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar