1 oktober 2013

Om världens bästa äldreomsorg!

Sverige är världsbästäldreomsorg och att åldras i!

Efter det ena hopplösa scoopet efter det andra, om äldre makar som inte får bo tillsammans på ålderns höst, om mikrovärmd mat som bidrar till att våra gamlingar tappar matlusten, om omvårdnad på gränsen till misshandel och mycket mer är det svårt att tro på påståendet!

En FN-stödd rapport påstår dock att vi är bäst och att Afghanistan är sämst! (Inte lär de afghanska kvinnorna få det bättre nu när väst-trupper avvecklar sin närvaro i landet heller!)

”Global AgeWatch Index” har undersökt förhållandena i 91 av världens länder och kommit fram till att vi är så himla världsbäst på äldreomsorg!

Själv tillhör jag ålderskategorin medelålders-med-begynnande-pensionärsångest och hoppas naturligtvis att undersökningen har rätt i sak! Men jag undrar jag!?!

Häromveckan bloggade jag om 90-plussarna i Sickla som gympar på fredagsmorgnar. Dessa gjorde mig tårögd med sin otroliga vitalitet och glädje förutom att DN-reportaget berättade om hälsobefrämjande ”konsekvenser” såsom minskat medicinbehov, minskad ensamhet och flera andra positiva ”biverkningar”!

Nu har jag svårt att tro att jag själv kommer att leva så länge som de hurtfriska, snart 100-åringarna, i Sickla men jag önskar att undersökningen, som i dag bl a presenteras av BBC, kan sporra äldreomsorgen i Sverige till nya, ännu större, stordåd!

”Global AgeWatch” konstaterar också i sin rapport att vi år 2050 kommer att vara fler åldringar än de som är under 15 år.

Jag undrar hur Jimmie Åkesson tänker? Med noll invandring, som står högst på hans agenda, och en ålderstigen medborgarskara så skulle jag vilja veta hur han tänkt sig sin ålderdom???

Hoppas att de som då är i yrkesför ålder orkar ta hand om oss andra och gärna struntar i Jimmie & Co!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar