10 oktober 2013

Om tv-licenser, tjänstemän och plaskdammar!

När det varit lite för stilla, lite för länge, i plaskdammen Sverige så vet man att det snart dyker upp något ”sensationellt”, ”skandalöst” och ”upprörande”.

I dag är det dags!

SR Ekot kan berätta att vår Statsminister inte har betalat TV-licens. Aftonbladet hänger på och kallar det hela ett ”jättebråk”. Osv osv.

De flesta högt uppsatta politiker är beroende av att opolitiskt tillsatta tjänstemän runtomkring dem faktiskt ägnar sig åt de arbetsuppgifter de är tillsatta att göra. I tjänstemannaskrået finns det ofta de som inte delar chefens åsikter och därför försöker göra livet surt för densamma. Gärna genom att tipsa media och vips har en mindre storm blossat upp.

Fredrik Reinfeldt svarar på eftermiddagen: ”Jag följer de instruktioner jag får och avvaktar de besked jag får” samt att han kommer att följa ev nya instruktioner.

Det gör han rätt i!

Har han tidigare blivit informerad om att han inte ska betala tv-licens, fast han kanske ska det, så är det den förste budbäraren som ska skjutas! Inte den som följer instruktioner från regeringskansliet!

Det kan inte vara Statsministerns uppgift att kontrollera påståenden, om mindre detaljer, från regeringskansliets tjänstemän när han de facto har ett helt, om än stundtals extremt litet och plaskdammsliknande, land att ratta!

2 kommentarer:

  1. Men nu konstaterades ju också "Enligt Carl Gustav Johansson har Fredrik Reinfeldts före detta hustru Filippa Reinfeldt ”sedan väldigt länge” betalat tv-licens.".

    Det innebär ju att paret Reinfeldt betalade TV-licens så länge de bodde tillsammans, men när hon flyttade ut så slutade Fredrik att betala. Och n kan ju rimligen inte ha fått order om det från regeringskansliet!ha

    SvaraRadera
  2. Jag tycker som Reinfeldt. Jag betalar skatt och myndigheterna betalar TV-avgift med mina skattepengar. Varför skall jag då betala en gång till?

    SvaraRadera