3 oktober 2013

Om en minister, tro och respekt!

Ok, kära läsare av min blogg, nu ska ni få ta del av mitt, hittills, märkligaste blogginlägg! Håll i hatten!

I morse, på t-banan, klev det på 5 tjejer. Prydliga, ja ta mig tusan vackra, med perfekta håruppsättningar och med, i min smak, snygg klädsel. Med svart-vita namnskyltar där deras namn framgick. Efter titeln ”Sister”! Alla talade amerikansk engelska och kom troligen från Utah!

Jag såg att tidningen Affärsvärlden intervjuat vår nya arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson och att hon, bl a, sagt: ”I USA blir man inte vald till president om man inte är troende”.

Detta sagt av ministern som en mildare form av kritik mot de som, liksom jag, haft synpunkter på hennes bakgrund som Livets-ordare, abortmotståndare och gud-vet-vad.

Svantesson får tro precis vad hon vill så länge det inte påverkar hennes politiska utspel. Religionen är förvisso diskrimineringsskyddad men om hon någonsin skulle ”börja tala i tungor” så är hon rökt!

Att sport och politik inte hör ihop brukar det ältas om. Att religion och politik borde tvångssepareras är det färre som tycker! Märkligt!

Trots detta hoppas jag att någon gång få besöka Salt Lake City, hemvist för en stor del av världens mormoner. Gossar som är klädda i helkropps-pyjamas, tjejer som, i delar av rörelsen, kan förvänta sig att bli en av många fruar till familjens ”ledare”, alkohol- och tobaksförbud samt ett bibeltroende som saknar bortre gräns skrämmer mig inte!

Tvärtom är jag en smula intresserad av vad som driver dem? Jag kommer aldrig att bli övertygad men en häftig debatt är alltid kul!

Dessutom har deras stora tempel, The Tabernacle, en kör och orkester som slår de flesta konkurrenter när det kommer till att se så (j-la) lyckliga och uppfyllda, av vad vet jag inte, så det är inte sant!

Att t ex kolla på en julkonsert från, det sportarenastora, templet är något alldeles speciellt!

Med ett antal laster långt ifrån tillåtna i Salt Lake City så är det nog inte ens troligt att jag skulle få beträda tabernaklet men drömma kan man ju alltid!

Därmed inte sagt att deras religiösa åsikter borde få påverka politiken! Inte heller de Svantessonska, tea-party-istiska, muslimska eller you-name-it-istiska!

Trots allt går det ibland bra att tycka om även de som inte delar den egna uppfattningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar