20 december 2016

Thomas Cook och Ving är inte trovärdiga!

Det här blir ett längre blogginlägg för flygnördar i allmänhet men för alla charterresenärer som gillar Ving och koncernens flygbolag Thomas Cook Scandinavia i absolut synnerhet!

För, precis på pricken på dagen, ett år sedan skrev jag (ännu) ett mejl om mina tvivel när det gäller Thomas Cook-koncernen.

Den gången, den 20 dec 2015, hade jag bekanta som var på väg hem från Gran Canaria, som kvällen före hemresan fått beskedet:

"Hej, det ordinarie flyg som skulle flyga er hem till Stockholm i morgon med DK1776 är på service. Därför har flygbolaget tagit in två flyg som kommer att flyga er hem. Vilket flyg du kommer att flyga med, får du reda på vid incheckningen i morgon.”

En ganska kaosartad soppa bröt ut på Las Palmas flygplats och mina vänner blev försenade hem till Arlanda.

Anna Hagberg, pressinformatör vid Ving (åtminstone den gången för exakt ett år sedan) fann min kritik alltför uppseendeväckande för att lämna obesvarad och kommenterade mitt blogginlägg.

Nu kommer det – håll i er kära läsare:

Samma bekanta har just tillbringat en vecka på Tenerife – de brukar semestra vid den här tiden då en födelsedag spelar in – och är just nu på väg hem – försenade. I gårkväll fick de nämligen ett mess som bl a sade:

”..det flyg som skulle ta dig till Arlanda i morgon 20/12 har blivit försenat pga ett oplanerat motorbyte. Flygningen kommer att genomföras av två mindre flygmaskiner. Den ena flygningen genomförs av Thomas Cook Scandinavia (…) och det andra av Thomas Cook UK”, ”har du förbokat sittplatser kommer du att få motsvarande platser i den nya maskinen”, ”förbeställd taxfree fungerar som normalt” samt ”information om vilket flyg du och ditt resesällskap ska åka med (…) får ni vid incheckningsdisken.”

Vad är oddsen?

Messkontakt med mina vänner ger vid handen ett smärre kaos vid incheckningen på Tenerifes flygplats Reina Sofia samt att deras flyg blir försenat p.g.a. att taxfreepåsarna var tvungna att lastas om då alltihopa hamnat på fel maskin.

Vad är oddsen?

Jag har svarat dem att det är dags för dem att testa en annan arrangör för kommande resor. Detta eftersom jag själv också har ohyggligt dålig erfarenhet av Thomas Cook & Co, något jag också självklart bloggat om.

Åter till ämnet för dagen:

Den stora Airbus de skulle ha flugit med ska alltså ha drabbats av motorproblem. Sittplatskonfigurationen ombord denna flygplanstyp är inte alls densamma som på de mindre plan som nu ersätter. Hur Thomas Cook då kan utlova ”motsvarande platser” är en gåta.

Jag började kolla, via Flightradar, vart i världen Thomas Cook Scandinavias stora Airbus befinner sig. I två fall finns inga vettiga svar. En maskin, med registrering OY-VKF, befinner sig på Arlanda sedan i går kl 03.00. En annan, OY-VKH, står i Oslo sedan i morse kl 10.30. En tredje, G-OMYT, alltså registrerad i England men påstås tillhöra ”Scandinavia”, befann sig på Arlanda från 11.00 den 18 dec till 16.45 i dag 20 dec. (F ö är detta samma maskin jag själv flög med t.o.r Aruba för ett par år sedan, fick ligga ned , i en nedfälld, trasig, stol i totalt 23 timmar och fick 600 spänn i kompensation för en drömsemester jag betalt mer än 40 tusenlappar för!)

Har alla tre maskinerna drabbats av ”ett oplanerat motorbyte?” Varför sägs inte detta då?

Den som frågar mig får tveklöst svaret: Thomas Cook Airlines och Ving saknar all form av trovärdighet och jag skulle aldrig ta risken att boka ännu en resa med dessa. Vem vet hur det skulle kunna sluta?

(Läser förresten just när jag skrivit dessa rader att Vings gäster på ett hotell på Gran Canaria håller på att spy inälvorna ur kroppen....)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar