Det här blir ett längre blogginlägg för flygnördar i allmänhet men
för alla charterresenärer som gillar Ving och koncernens flygbolag Thomas Cook
Scandinavia i absolut synnerhet!
För, precis på pricken på dagen, ett år sedan skrev jag (ännu) ett
mejl om mina tvivel när det gäller Thomas Cook-koncernen.
Den gången, den 20 dec 2015, hade jag bekanta som var på väg
hem från Gran Canaria, som kvällen före hemresan fått beskedet:
"Hej, det
ordinarie flyg som skulle flyga er hem till Stockholm i morgon med DK1776 är på
service. Därför har flygbolaget tagit in två flyg som kommer att flyga er hem.
Vilket flyg du kommer att flyga med, får du reda på vid incheckningen i morgon.”
En ganska kaosartad soppa bröt ut på Las Palmas flygplats
och mina vänner blev försenade hem till Arlanda.
Anna Hagberg, pressinformatör vid Ving (åtminstone den
gången för exakt ett år sedan) fann min kritik alltför uppseendeväckande för
att lämna obesvarad och kommenterade mitt blogginlägg.
Nu kommer det – håll i er kära läsare:
Samma bekanta har just tillbringat en vecka på Tenerife – de
brukar semestra vid den här tiden då en födelsedag spelar in – och är just nu
på väg hem – försenade. I gårkväll fick de nämligen ett mess som bl a sade:
”..det flyg som skulle
ta dig till Arlanda i morgon 20/12 har blivit försenat pga ett oplanerat
motorbyte. Flygningen kommer att genomföras av två mindre flygmaskiner. Den ena
flygningen genomförs av Thomas Cook Scandinavia (…) och det andra av Thomas Cook
UK”, ”har du förbokat sittplatser kommer du att få motsvarande platser i den
nya maskinen”, ”förbeställd taxfree
fungerar som normalt” samt ”information
om vilket flyg du och ditt resesällskap ska åka med (…) får ni vid
incheckningsdisken.”
Vad är oddsen?
Messkontakt med mina vänner ger vid handen ett smärre kaos
vid incheckningen på Tenerifes flygplats Reina Sofia samt att deras flyg blir
försenat p.g.a. att taxfreepåsarna var tvungna att lastas om då alltihopa
hamnat på fel maskin.
Vad är oddsen?
Jag har svarat dem att det är dags för dem att testa en
annan arrangör för kommande resor. Detta eftersom jag själv också har ohyggligt
dålig erfarenhet av Thomas Cook & Co, något jag också självklart bloggat
om.
Åter till ämnet för dagen:
Den stora Airbus de skulle ha flugit med ska alltså ha
drabbats av motorproblem. Sittplatskonfigurationen ombord denna flygplanstyp är
inte alls densamma som på de mindre plan som nu ersätter. Hur Thomas Cook då
kan utlova ”motsvarande platser” är en gåta.
Jag började kolla, via Flightradar, vart i världen Thomas
Cook Scandinavias stora Airbus befinner sig. I två fall finns inga vettiga
svar. En maskin, med registrering OY-VKF, befinner sig på Arlanda sedan i går
kl 03.00. En annan, OY-VKH, står i Oslo sedan i morse kl 10.30. En tredje,
G-OMYT, alltså registrerad i England men påstås tillhöra ”Scandinavia”, befann
sig på Arlanda från 11.00 den 18 dec till 16.45 i dag 20 dec. (F ö är detta samma maskin jag själv flög med t.o.r Aruba för ett par år sedan, fick ligga ned , i en nedfälld, trasig, stol i totalt 23 timmar och fick 600 spänn i kompensation för en drömsemester jag betalt mer än 40 tusenlappar för!)
Har alla tre maskinerna drabbats av ”ett oplanerat motorbyte?”
Varför sägs inte detta då?
Den som frågar mig får tveklöst svaret: Thomas Cook Airlines och Ving saknar all form av trovärdighet och jag skulle aldrig ta risken att boka ännu en resa med dessa. Vem vet hur det skulle kunna sluta?
(Läser förresten just när jag skrivit dessa rader att Vings gäster på ett hotell på Gran Canaria håller på att spy inälvorna ur kroppen....)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar