31 december 2016

Körsångerska vägrar sjunga för Trump!

Jag har tidigare berättat om min, måhända bisarra, fascination för Mormon Tabernacle Choir, kören från Salt Lake City som tillsammans med briljant orkester brukar ge underbara konserter i allmänhet och underbara julkonserter i synnerhet.

Tindrande och så otroligt svårt religiösa men ändå så fantastiska till att skapa stämning även för den rabiataste ateist.

Jag när fortfarande en dröm att någon gång få höra kören och orkestern live men inser att det kan bli svårt då jag gärna dricker alkohol, röker och dessutom har sexuella preferenser långt från de ultrakonservativt familjevänliga separatisterna. Utah, delstaten där mormonerna har sin högborg, är så ofattbart republikanska i sitt väljande så att det knappast framstår som märkligt att Donald Trump vill att de sjunger för honom på installationsdagen.

Han har visserligen haft svårt att skaffa underhållning till den stora dagen då horder av amerikanska artister tackat bestämt NEJ till att delta vid spektaklet.

I dag berättar CNN om att det börjar uppstå sprickor även i den mormonska fasaden.

Jan Chamberlain, körsångerska i den märkliga församlingen, har meddelat att hon hoppar av kören med omedelbar verkan. ”Jag har försökt övertyga mig själv om att det skulle vara okej (att sjunga för Trump) och att jag kan behålla mitt goda samvete inför Gud och make”, meddelar hon men att hon kommit fram till att det inte fungerar!

”Jag vet att jag aldrig skulle kunna kasta rosor efter Hitler”, fortsätter hon. Hon säger sig vara orolig för körens rykte och att det kommer att framstå som att kören stödjer tyranni och fascism om de sjunger för Trump.

Otroligt starka ord för att komma från en medlem i en visserligen stor men ändå sektliknande religion där familj och vänner, förutom Gud själv, är ”allt.”

Chamberlain kan nog se sig om efter sympati från de egna eller så startar hon en process inom församlingen som kanske leder till nya avhopp.

Jag väljer att se hennes starka utspel som att det finns hopp om mänskligheten. För sektmedlemmar som kan fås att förstå att allt är inte guld som glimmar inom de egna leden och för sådana som mig som inbillat mig att de heligt saligblickande körmedlemmarna i Mormon Tabernacle Choir för alltid är förlorade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar