3 juni 2016

Om pressgrodor, rättelser och okunskap!

Jag blir, nästan alltid, barnsligt förtjust när jag finner s.k. tidningsankor, d.v.s. texter i media där syftningsfelen står som spön i backen, ordvalen är bortom normalbegåvning och rubrikerna helt uppåt redaktionsväggarna.

Journalisternas egen tidning, Journalisten, försöker inte dölja dessa fadäser utan publicerar glatt klipp från rikets media där det mesta gått åt pipsvängen. Och som jag skrattar!

När det kommer till ledarsidor förväntar jag mig dock inga misstag. Visserligen delar jag aldrig uppfattningarna som förs fram på Aftonbladets ledarsida men det är intressant att ta del av vad vänstertrollen tycker och så länge ankorna uteblir så står de dem naturligtvis fritt att tycka de mossigheter de tycker!

I andra tidningar, som DN och Expressen, är det en fröjd att ta del av det som publiceras på ledarsidorna. Även om läsaren kanske inte alltid delar uppfattning med skribenten så är texterna i alla fall en grogrund för intressanta debatter runt fikabord och på sociala medier. 
Att ta del av Hanne Kjöllers tyckande i DN eller Sakine Madons dito i Expressen är alltid mycket underhållande och tankeväckande.

I dag är det dock Expressens tur att fabricera dumheter av obegripligt slag men mer om detta strax!

Att ta del av rättelser i tidningar är också ganska roande. ”Vi råkade blanda ihop bla-bla med bla-bla”, ”vi stavade fel på dennes namn”, ”texten blev svårförstålig p.g.a…” osv.
Om tidningarna tror att vi då ska köpa förklaringen att allt bara är en slirning på tangenterna så menar jag dock att de underskattar läsarna!

Jag påstår, helt frankt, att många, om inte de flesta, av de felaktigheter som publiceras beror på att människan som skrivit texten, bildsättaren och redigeraren i en kollektiv kollaps av okunskap helt enkelt inte besitter den allmänbildning som läsarna förväntar sig och att det i ett stressat ögonblick struntas i att kolla bakgrundsfakta, ordbok eller rättstavningsprogram.

Nu till dagens Expressen!

På ledarsidan, alltså den sida som förväntas vara mest korrekt i blaskan, publiceras i dag, i alla fall i den upplaga som jag köpte ett ex ifrån, en notis om Hillevi Engström, som just, utmärkt nog, utnämnts till regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism.

Den korta texten beledsagas av en bild. På Gunilla Carlsson!

Nu tror jag inte att så stor del av allmänheten vet vilka de båda vassa kvinnorna är men att Expressen, av alla tidningar, blandar ihop två moderatpolitiker, dessutom på ledarsidan, är skrämmande. Förutom att det naturligtvis inte handlar om ett ”misstag” utan om ren och skär okunskap i kombination med nonchalans och lathet!

Jag kollar tidningens webbsida efter en rättelse. Under fliken ”A till Ö” hittar jag sidan ”Expressen rättar” och tänker att nu har de väl lagt ut en rättelse om dagens miserabla fel. Oooo-aaa-ha-ha-ha-ha, så fel jag hade!

När dessa rader skrivs och publiceras hamnar vi som läsare på en sida med rättelser från vecka 10. År 2013! Att sidan dessutom påstås vara publicerad i februari 2012 gör ju knappast saken bättre!!! Uppenbarligen är de på tidningens redaktion så förutseende så att de kan visualisera felaktigheter redan ett år innan de inträffat!

I dag är dagen då Expressen praktfullt skitit i det blå skåpet! På otroligt många sätt!

Ska bli intressant att ta del av alla de pudlar som måste produceras efter detta!

Det ska otroligt mycket till för att den förtroendekris för Expressen, som denne bloggare drabbats av i dag, ska kunna repareras någorlunda hyggligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar