9 januari 2016

Om Putins Ryssland och svensk medias integritetskränkningar!

Jag är så urgammal och så traditionellt besatt så att jag uppskattar att läsa en dagstidning. Eller kanske inte helt och hållet eftersom jag numera tar del av en ansenlig del nyheter via nätet.

Att hålla sig uppdaterad om det som sker i omvärlden är viktigt anser jag! Att detta blir allt svårare är ett bekymmer!

Alltfler nyhetssajter, åtminstone i Sverige, kräver ”inloggning” för att jag som nyhetskonsument ska kunna ta del av vad som sker. Oavsett om inloggningen är gratis eller kostar ansenliga summor per månad så är detta ingenting annat än en form av censur som inte hör hemma i en demokrati.

Att själva inloggandet medför att läsaren registreras och troligen får en korrupt dator/mobiltelefon som glatt lämnar ut surfvanor mm till tidningsredaktionen är en försvårande omständighet.

Just demokratiaspekten blir i dag mer än tydlig när SvD publicerar en artikel med rubriken ”Nyheter på svenska i Putins nya krigföring” men sedan inte låter oss läsare ta del av mera med mindre än att vi loggar in. ”Denna artikel är en del av vår premiumjournalistik som endast går att läsa som prenumerant” får vi veta som klickar på rubriken! 

Premiumjournalistik? Kiss my ass!

Putin vill förvrida huvudet på fler svenskar än han lyckats med hittills och SvD vill att vi ska logga in? Två odemokratiska bundsförvanter med samma målbild!

Det är därför befriande, om än oerhört tragiskt, att läsa de artiklar, som är gratis, som annan media publicerar, som berättar om den ryske läkare som helt sonika slår ihjäl en patient framför en kamera. Händelsen väcker liv i de teorier, som många av oss haft under mycket lång tid, som talar om en rysk mörkläggningskultur där utsatta människor har mycket små, eller inga alls, möjligheter att få upprättelse när de utsätts för maktens agerande!

I Putins värld är förtrycket lag oavsett om du är bög eller en felbehandlad patient hos en berömd läkare.

Lika lite som jag kommer att tro på nyheter på svenska sända av Putins hantlangare, lika lite kommer jag att tro på svensk media som döljer nyheter bakom krav om inloggning med baktanken att, hur integritetskränkande som helst, få ta del av nyhetsintresserades övriga intressen, liv, surfvanor och Gud-vet-vad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar