14 januari 2016

Alan Rickman spelade i en av mina favoritfilmer!


För de flesta, men inte för mig, är han känd som ”Professor Snape” i filmerna om ”Harry Potter.”
”Harry Potter”-böckerna läste jag ca två och en halv av. Sedan blev den akuta trolleritröttheten allt för övermäktig för denna bloggare.

Rickman var för mig kanske främst rösten! Vilken absolut underbar och avundsvärd basbaryton-stämma!

Men ”Harry” är han ändå för mig för resten av mitt liv. Karaktären han spelade i min absoluta favorit rom-com, ”Love Actually”, som sändes på TV för bara ett par veckor sedan, för sisådär femtielfte gången. Själv har jag nog sett filmen fler gånger än så, trots att den avfärdas av film-besserwissrar som en tramsig icke-film!

”Harry” är gift med ”Karen”, spelad av Emma Thompson, som i sin tur är syster till premiärministern ”David”, spelad av Hugh Grant. En film fylld av stjärnor, kärlek, trams, skratt och massor av feelgood!

Dessutom; För en schlagerfreak som jag så gillar jag filmen för att portugisiska Lúcia Moniz (som sjöng ett av Portugals bästa bidrag i ESC genom tiderna 1996, ” O Meu Coração não Tem Cor”), gör rollen som “Aurelia” som till sist får “Jimmie” som spelas av Colin Firth. Ja jädrar vilken rollbesättning å jädrar vilken mys-pys-film!

Troligen måste jag se om filmen igen, för femtisextonde gången, för att sörja en finfin skådis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar