30 november 2014

Är julbordet på väg att försvinna?

Är det svenska julbordet på väg utför?

Frågan ställd därför att det för bara några år sedan krävdes bordsreservation flera månader i förväg för att överhuvudtaget ha en chans till julbord på den dag och tid du önskade. 

Samtidigt betydde det höga trycket på krogarna att personalen inte riktigt hann med i svängarna och den inlagda sillen kunde vara stenhård och alldeles otillräckligt inlagd medan faten med övrig mat var alldeles för stora och därmed stundtals ofräscha!

Jag begick, tillsammans med goda vänner, säsongens första julbord i går på en mycket känd Stockholmsrestaurang. Vilken kan vi lämna därhän men krogen tillhör mina absoluta favoriter.

Mer än en tredjedel av borden gapade tomma, sillarna var alldeles lysande och faten med övriga rätter var små och byttes ut med en sällan skådad frenesi för att hålla så hög kvalitet som möjligt. Det var helt enkelt ett av de bästa julbord jag tagit del av men samtidigt blev jag bekymrad över den dåliga kundtillströmningen.

Kan det vara så att krogarna under guldåren tillåtit sig att höja priserna så till den milda grad att det nu blivit en ekonomisk knäck(!)fråga för vanliga människor om huruvida det är värt utgiften för att njuta av julens fröjder? Ja, jag tror det!

Julbord, en öl och två nubbar, kaffe och en liten likör gjorde att min egen nota hamnade på 1400 kronor!

För pengarna jag och mitt sällskap spenderade sammantaget hade vi kunnat dra iväg på en weekendresa utomlands och kunnat leva ganska väl.

Jodå, vi hade en förstklassig uppassning och maten var det verkligen inget att anmärka på. Möjligen har det att göra med ett stort antal bord stod tomma och att maten aldrig hann bli trist. Men med det i åtanke och med kombinationen svindyrt inräknat så kanske det har blivit dags att ta farväl av det traditionsrika, tillika överdådiga, svenska julbordet?

Eller så tar sig alla krögare en fundering inför nästa år och testar med att rent av sänka priset något? Fulla hus, och gäster, måste ju ändå vara mera värt än att ge föreställningar för en halvtom salong?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar