15 november 2013

Om SL, rulltrappor och korkade resenärer!

I Stockholms t-bana finns det ofta, särskilt vid djupt belägna stationer, 3 rulltrappor. Ingen vanlig trappa eftersom den knappast skulle användas p g a längden.

En av dessa tre rulltrappor står alltid still! Och då talar jag inte om att den stillastående skulle vara under reparation. Den är bara avstängd!?!

Ytterst oklart varför och jag har vid ett flertal tillfällen ställt frågan till kundtjänst på SL men endast fått svaret att mitt ärende ”är registrerat”!

Följden av den avstängda rulltrappan blir köbildning vid de som går i stället för att man kör två av de tre trapporna i den riktning som det är mest trafikanter. På de flesta stationer så är det ju flest resenärer i en riktning i morgonrusningen och i den andra riktningen på eftermiddagen.

Jag har alltid undrat över varför denna företeelse tillåts få fortsätta? Vari ligger ekonomin att investera i hundra meter rulltrappa och sedan inte använda den annat än som någon slags reserv? Varför ska en stressad pendlare behöva få högt blodtryck och med vässade armbågar häva sig fram för att slippa stå i kö till en rulltrappa? Det kommer jag aldrig att begripa!

Lika lite kommer jag att begripa varför folk ens orkar uppröras över att de biljetter som horder, om man ska tro antalet upprörda människor som uttalar sig i media, köper men som de sedan inte använder.

Det handlar om att de pengar du investerar i en biljett förfaller om du inte börjar åka på biljetten inom 60 dagar.

Varför betalar någon resenär med sunt förnuft överhuvudtaget in pengar för en biljett om han/hon inte har för avsikt att börja resa ens inom två långa månader? Vad är ekonomin i det?

Den som ingår ett köpeavtal bör ta reda på villkoren, det gör i alla fall jag, och framför allt så borde en människa, med någon smula vett kvar, låta bli att köpa in sig på en reskassa om det är oklart huruvida denna alls kommer användas. Det finns smartare sätt att förvalta sina surt förvärvade på!

1 kommentar:

  1. Bra iaktagelser. De stämmer, nu när du nämner dem. Att man har tre rulltrappor bredvid varandra på de större stationerna. Men att nästan aldrig så går alla rulltrapporna, oavsett hur mycket folk som finns där. Precis! Någon är alltid avstängd. Väldigt konstigt ja, nu när man tänker på det. Finns det någon småsnål tanke bakom? Åtminstone i högtrafik så borde ju alla resurser vara på fullt max.

    Att många biljetter köps ut men sedan inte används låter ju som företags inköp. Eller åtminstone kommunala eller offentliga förvaltningar som handlar med skattepengar. Trygghet med en jättebuffert biljetter till personalen utifall att. Det kostar ju inget. (Mer än skattepengar förstås, men det äskar vi bara mer av hela tiden så det brukar ordna sig).

    SvaraRadera