12 november 2013

Om D-vitamin och vinterhat!

Jag minns vintern ifjol. Ja, den där vidriga, kalla, snöiga och mörka perioden som aldrig ville ta slut! Jag bestämde mig där och då att aldrig mer tillbringa en hel vinter i vårt, alltför nordligt belägna, land utan att få någon veckas sol på en fjärran strand som avbrott.

När GP idag berättar om att D-vitaminbrist tros ligga bakom ett stort antal sjukdomstillstånd, som depressioner, muskelvärk, ömhet i kroppen mm, så är det liksom att de berättar det vi redan hade förstått.

Livsmedelsverket lär vara i planeringsstadiet för att rekommendera mer D-vitaminberikning i våra livsmedel men till dess är det bara att förlita sig till solen!

Många veckor är det kvar men jag kommer definitivt att hålla mitt självpåtagna löfte från ifjol! Inte en hel lång vinter till, utan sol och värme, i denna avkrok av vår planet! Om det sedan innebär ett knapert liv andra delar av året så får det sannerligen vara värt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar