21 november 2013

Om Åkesson, Expressen och det osagda!

En icke-nyhet vållar uppståndelse i dag.

Expressen kan berätta att Jimmie Åkesson i ett utkast, ej publicerat, till sin bok ”Satis Politio” uttryckt nedlåtande åsikter i ett antal frågor med hbt-anknytning. Som sagt; Ej publicerat!

Tidningens krönikör Lars Lindström går upprört i taket och påtalar att det opublicerade visar på den människosyn som Åkesson har och därför förtjänar att fingranskas och tyckas till om.

Att Åkesson tycker att Jonas Gardell har billig böghumor och att det går ”smaklösa figurer” i Prideparaden är knappast oväntat. Att han inte publicerade dessa tankar i sin bok är klokt. 

Däremot är det märkligt att Expressen väljer att göra stor sak av något som inte publicerats.
Ska tidningen börja skapa rubriker av vad folk tycker innerst inne, men som de inte säger i offentlighetens ljus, har de ett omfattande arbete framför sig!

Jag kan bara gå till mig själv och konstatera att jag tycker otroligt mycket som ingen annan människa känner till och detsamma tror jag gäller de flesta människor. Så länge jag inte vädrar dessa, mina innersta tankar, så finns det heller ingen anledning för någon att uppröras.

Att Åkesson, och hans parti, är emot samkönade äktenskap är bedrövligt och på den punkten förtjänar SD kritik såsom varande förnekare av allas rätt att älska någon!

Men jag, som gärna, och endast, blir förälskad i någon av samma kön, kan också tycka att alla i gay-världen tros vilja gå klädda i rosa plymer i Prideparaden, avgudar Jonas Gardell och att alla borde uppskatta att de som uttalar sig för hela gruppen hbtq-människor i media också skulle stå för varje individs åsikter. Så är det naturligtvis inte!

Vi är, även om Expressen tycks tro det, inte en homogen grupp där alla är, och tycker, lika! Långt därifrån!

Hade Åkesson publicerat sina, i dag krigsrubrikslika, åsikter så hade han förtjänat allsköns kritik.

Än så länge har vi dock rätt att tänka vad vi vill i det här landet. Det är först när tanken blir offentlig, eller på annat sätt uttrycks, som den förtjänar att lupp-granskas, vid behov kritiseras och, om den är lagvidrig, eventuellt måste bestraffas!

Undrar förresten vad Lars Lindström och hans kollegor på Expressen tänker, men som de aldrig säger eller publicerar?

1 kommentar:

  1. Väl skrivet! Stämmer överens med mina egna tankar, från början till slut. :-)

    SvaraRadera