I något som kan vara årtusendets mest korkade insändare, i denna veckas nummer av gratistidningen Mitti, skriver Leopold om att spärrarna i kollektivtrafiken borde tas bort.
Leopold påstår att han fört ett samtal ”med andra individer” (själv kallar jag mina kompisar för just kompisar) och därefter kommit fram till att spärrarna är ”glasmonster” som ”hungrigt river sönder matkassar”.
Leopold fortsätter sin argumentation med att påstå att vi i Sverige ”gör rätt” för oss och att spärrarna därför inte behövs!
För att komma från en representant för ett parti som tycker att alla borde få hämta ner allting från nätet nästintill gratis utan att upphovsrättsinnehavaren ska få sig en enda krona till livs klingar Leopolds ord om att göra rätt för sig otroligt falskt!
Jag är stolt över vår kollektivtrafik, jag betalar gärna för min biljett och, framför allt, JAG ”gör rätt för mig” genom att gladeligen passera spärrarna så långsamt som möjligt för att blockera infarten för fuskare som inte förstått att gratis aldrig kommer att vara ett alternativ!
Någonstans måste pengarna tas ut oavsett vad Leopold och hans ”individer” påstår!
Avgiftsfri kollektivtrafik är framtiden!
SvaraRaderaFinansierad hur då, via skattsedeln eller? Och de som inte betalar skatt får åka gratis? Och alla de som bor i "Knäckebröhult" eller av andra anledningar inte åker kollektivt blir jätteglada när de får vara med och betala?
RaderaDet är lite så skatt fungerar, ja. Jag betalar för motorvägar trots att jag inte kör bil. Om du ska kritisera det systemet får du vara konsekvent och argumentera för att vi ska ta bort motorvägarna.
RaderaOm man kunde dra in pengar till kollektivtrafiken på reklamexponering eller liknande, så att inga skattepengar behövde användas..ja då vore det en sak. I så fall skulle kollektivtrafiken kunna vara gratis. Så fort som skattebetalarna däremot skall betala, ja då blir det orättvist. De som inte kan använda den, bor för långt bort osv, skall då betala andra människors åkande. Kanske i syfte att bara åka in till stan och shoppa lite. Åka in till stan och roa sig lite. Åka in till stan och äta lite fint. Osv. Allt medan kringorterna utarmas. Småcentra slås ut och blir ökentorftiga. Och ersätts med köpladu-getton. Dit man åker med bil.
SvaraRaderaNej, absolut inga lyx subventioner av kollektivtrafikåkande. Effektiva system som håller ner priserna och effektiv kontroll av gratisplankare. Ev med täta kontroller också vid avstigningar och utspärrar.
Kanske fler spärrar av manhattan eller londontyp, som är helt omöjliga att forcera olagligt och kriminellt. Samt fler kontrollanter.
Jens, du betalar inte för kostnaden för kollektivtrafiken. Halva kostnaden går idag redan via skattesedeln.
SvaraRaderaMellan 35% och 75% av kollektivtrafiken finansieras redan idag via skattsedeln (det är olika i olika landsting). Se t.ex:
SvaraRaderahttp://www.skl.se/vi_arbetar_med/tillvaxt_och_samhallsbyggnad/infrastruktur/persontransporter/kollektivtrafik_4/dokumentation-fran-konferenser/kollektivtrafikens-finansiering
Man kan med relativt enkla beräkningar visa att man kan bättre uppnå satta miljömål för väldigt låga kostnader om man växlar in pengar från andra kostnadsställen (biltrafik, t.ex.) till kollektivtrafiken och samtidigt slipper kostnaderna för att upprätthålla taxesystemen.
https://planka.nu/engagera-dig/argumentsamling/
Sådärja, med samma budskap och delvis med färdigställd argumentation från Plankas hemsida så försöker ni övertyga mig om att jag har fel! Vilka ska betala hela kollektivtrafiken via skattsedeln? All, även de som inte utnyttjar trafiken? Hur gör vi med utländska turister? Åker dessa "gratis", dvs på min och andras skattsedel? Får bara Stockholmare åka med SL, göteborgare med västtrafik osv? Är alla, även ni själva, beredda att betala oerhörda summor via skattsedeln? Eller är Plankamedlemmar svartarbetande skattesmitare i största allmänhet och klarar sig därför undan med den nolltaxa som ni ivrar för? Många frågor! Färre svar!
SvaraRaderaHej Jens!
SvaraRaderaDu verkar vara ganska övertygad om att det inte går att ha fri kollektivtrafik av främst ekonomiska skäl.
Staden Tallin, med 400.000 invånare, införde fri kollektivtrafik och tidiga utvärderingar visar på att det hela verkar fungera bra. Bilträngseln har minskat radikalt och miljön förbättrats enormt. Invånarna verkar dessutom gilla det ordentligt.
Vi inväntar såklart fler analyser från detta projekt framöver, men som faktiskt just nu ser väldigt lyckat ut.
Detta sagt, så finns det dessutom studier som visar på att samhället som helhet vinner på detta. Även om skatten skulle behöva höjas en aning (ung. 1kr), så blir nettot en vinst för samhället med över 1.4 Miljarder! Pengar som kan användas till exempelvis vård eller skattelättnader på andra områden. Det är lätt att stirra sig blind på den direkta skatteökningen, utan att se på bieffekterna. Andra studier i hur bil-trängseln i Stockholm påverkar ekonomin i regionen talar sitt tydliga språk här. En minskad biltrafik i Stockholms län skulle påverka ekonomin mycket positivt. Något som vi nu alltså kan se skett i Tallin.
Stockholms läns Piratparti driver därför, och av ännu fler anlednignar, frågan om #nolltaxa i valet 2014.