Det finns de som
gärna skulle kalla oss för rättshaverister något som vi som avses tar som en
komplimang.
Jag pratar om oss konsumenter
som tar kampen mot stolliga producenter, butikskedjor med märkliga
inställningar till sortimentet och vi som står upp mot näriga näringsidkare som
ockersaltar prislapparna.
Jag tänker t ex på
den unge gosse som för några år sedan såg till att det blev ett uppror när
bryggeriet Carlsberg tänkte lägga ned tillverkningen av den supersvenska
läskedrycken Pommac.
På Sjöparksskolan i
Gällivare finns en ung svenskalärare, Arvid Nordvall, som upprörs över de
alltmer förekommande, raka, ostsnacksen i Ostbågspåsarna från OLW. I ett
rungande inlägg på tillverkarens Facebook-sida rasar han över bågarna som är
raka och undrar vad i hela friden det är som håller på att hända? Det är
Expressen som berättar.
I ett, tramsigt och
ansträngt politiskt korrekt svar, utan någon som helst glimt i ögat, svarar OLW
en längre harang om temperaturen vid tillverkningsprocessen och att man på OLW
gillar olika och därför accepterar även raka bågar.
Inte ens en gratispåse
ostbågar väntar Arvid.
Själv för jag just
nu en privat protest mot ICA, ”min” livsmedelskedja, som alltmer börjar lika
styret i Pyongyang.
När en populär
produkt försvinner från den Kvantum-butik jag ofta frekventerar ställer jag
frågor till butikschefen. Ofta blir svaret att produkten inte längre är möjlig
att köpa in eftersom inköpare på ICAs huvudkontor har beslutat detta.
När jag då
kontaktar ICAs kundtjänst centralt så har svaren genom åren alltid varit att
varje ICA-handlare är sin egen och bestämmer själv vilka produkter hans/hennes
butik ska saluföra.
Det senaste fallet
handlar om ett smörgåspålägg, i storpack, som försvunnit.
Charkproducenten
Pärsons ändrade sin design för ett par veckor sedan och i samma ögonblick fanns
den inte längre i ICA-hyllan; Cognacsmedwursten i storpack som så ofta glidit
ned i min varukorg.
Svaret från
ansvarig charkboss i butiken: ”Produkten går inte längre att beställa.”
Mejl till ICAs
huvudkontor med vädjan om att de inte ska skicka sitt standardsvar till mig.
Svaret blev då i stället att de inte alltid har möjlighet ”att tillhandahålla samtliga varor som finns på marknaden och
då får vi välja de varor som vi tycker ger det bästa sortimentet. Att vi
plockar bort vissa produkter ur vårt centrala sortiment kan bero på dels
begränsat utrymme i butikerna, dels på att vissa produkter är mindre
efterfrågade och därmed mindre lönsamma för butikerna.”
Svaret bekräftar att personalen på ICAs
huvudkontor fattar felbeslut på felbeslut!
Jag påstår att den av mig saknade produkten
säljer finfint. I en stor Kvantum-butik i ett område med många barnfamiljer
torde storpack med smörgåsmat vara en megahit!
ICAs ställningstagande i denna, bagatellartade
fars, blir därför en bekräftelse på att butikskedjan blir alltmer kundfrånvänd.
Därför ler jag nöjt i dag över Arvids privata
kamp mot OLW.
Jag tror att vi kunder som kräver vår rätt,
oaktat om det handlar om läsk, snacks eller pålägg gör det enda rätta när vi
faktiskt påtalar för berörda motparter att det de sysslar med alls icke är
okej!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar