26 oktober 2016

Kolla kvittot! Annars är du blåst!

Jag har på två dagar tjänat 73 kronor som jag av ouppmärksamhet annars skulle ha gått miste om!

Eller tjänat; Jag har räddat 73 kronor som jag hållit på att bli blåst på!

I går i min ICA-butik blev det fel pris i kassan. Kaching: 31 spänn ”räddade!”

Att det blir fel i livsmedelsaffärerna är mer regel än undantag och att folk i allmänhet inte kollar sina kvitton efter betalning är en av de där stora livsgåtorna som jag kan grubbla mig, inte sömnlös för jag sover bra, tokig på.

I dag besökte jag Apoteket, jag menar den gamla statliga kolossen. Är annars stamkund hos en annan kedja men just nu har statliga Apoteket bra pris på vitaminer, något som är välbehövligt bland alla frinysare, storsnörvlare och slemrosslare i kollektivtrafiken.

I kassan fick jag betala 42 kronor för mycket för en av de hälsobefrämjande produkterna!

Jag tänker att om jag nästan blivit blåst på 73 kronor på två dagar – hur mycket blir då Sveriges befolkning blåst på som helhet – på ett år? Det torde handla om ohyggliga summor som naiva, icke-kvittokontrollerande, medmänniskor låter gå upp i intet!

Det borde vara dags för någon slags straffavgift för de saluförare som inte kan hålla kassaregistren uppdaterade! 50 kronor i plåster-på-såren-kompensation! Då, om inte förr, skulle det börja kontrolleras kvitton i butikerna och då, först då, skulle affärsidkarna börja ta det fulla ansvar som de i dag inte tar!

Kolla kvittona! Det finns stora pengar att spara, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar