19 oktober 2016

Om Brämhults, apelsinjuice och debattvågor!

Möjligtvis beror det på att jag gillar olika som gör att jag ofta hamnar i otroligt snäva, intressanta och märkliga diskussioner. I love them!

Ett diskussionsämne som kom upp för ett tag sedan var vilken apelsinjuice folk runt ett annars trevligt middagsbord föredrar?

Mitt livs godaste apelsinjuice fanns inte i Sverige den gång jag först smakade på den. 

Färskpressade apelsiner, inget tillsatt och inget borttaget, från Florida. Snabbt pastöriserad för att hållbarheten ska bli längre än utan samma pastörisering.

I det stora landet i väster finns juicen i allt från små förpackningar på ett par deciliter upp till gallon-förpackningar.

Några år efter att jag först drack denna juice i USA kom den, till min ofantliga lycka, till svenska butiker och än i dag är den mitt, helt utan konkurrens, förstahandsval vid juicehyllan i livsmedelsbutiken!

Åter till middagsbordet; Debattens vågor rasade, förvånande nog, högt inom bara några få sekunder.

Här fanns miljövurmare som, av transportskäl, förespråkar juicekoncentrat där det mesta av vätskan processas bort i apelsinernas land och vi själva får tillsätta vatten vid diskbänken.

Några andra vid bordet förespråkade ”svensk” apelsinjuice!?! Hallå! Kan någon upplysa mig om var alla apelsinodlingar i det här landet finns?

De sistnämnda talade lyriskt om Brämhults juice såsom varande det enda tänkbara märket eftersom apelsinjuicen från denna producent alltid varit ”svensk.”

Hur som helst; Brämhults juice har aldrig fallit denne bloggare på läpparna eftersom de apelsiner som denna producent använder är av olika sorter, oftast sura dito, och smaken varierar alldeles hysteriskt genom de olika säsongerna.

De där koncentrerade juicerna ger jag heller inte mycket för. Jag tänker att processen att fördriva vatten från en apelsinjuice måste vara snudd på lika miljövidrig och energikrävande som transporterna av juicen där ingenting är tillsatt eller borttaget. Dessutom är det väl ganska så tveksamt om nyttigheterna i en färskpressad juice överhuvudtaget finns kvar i ett koncentrat?

Läser nu nyheten att Brämhults lägger ned sin apelsinpressarverksamhet i Sverige och flyttar rubbet till Danmark, Finns det apelsinlundar där???

Mina middagsvänner från den gången, de som gillar ”svensk” apelsinjuice, torde nu komma att drabbas av tvångsneuroser!

Själv fortsätter jag att välja ”mitt” märke som ger mig god juice året runt då samma sorts apelsiner används året runt och smaken alltid är söt, god, och bättre än någon av de apelsinpressningar jag någonsin gjort själv. Och definitivt mycket godare än den hittills ”svenska”, numera ”danska”, juicen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar