I december ifjol lanserade Metropolitan Transportation
Authority, som bl a ansvarar för tunnelbanan i New York, en kampanj för att
försöka få män att inte sitta så bredbent ombord på tågen.
Jag tror att vi allesammans har upplevt oss trängda av folk
som inkräktar på våra revir eller bara tar för mycket plats i största
allmänhet.
GP:s Joakim Lamotte skrev en krönika i helgen om det som
kallas manspreading, skrevande män. I lätt ironisk ton påstår han sig vara
feminist men att han inte kan rå för att han skrevar på spårvagnen. Han säger
sig ha en kroppsdel som förhindrar honom från att ta mindre plats än vad han
gör, trots att han påstår sig bara ha en ”normal standardutrustning”. Han säger
att han hoppas att hans pung ska få bli lämnad ifred medan han själv tänker
fortsätta skreva.
Allvarligt talat; Lamotte diskvalificerar sig själv i
debatten om han tror att hans ”paket” är av den digniteten att det krävs
skrevande i den högre skolan! Förresten; Varför står han inte upp i spårvagnen?
Slår pungen i golvet då? Kanske dags att gå dygnet runt med suspensoar?
I dag publicerar GP en intervju med Petri Kajonius,
forskare vid Göteborgs Universitet. Kajonius menar att skrevandet ytterst
handlar om kampen om revir och att denna kamp pågått ”sedan vi levde på savannen.”
Han menar vidare att alla de som skrevar säkerligen kommer att fortsätta med
detta och därmed är att betrakta som hopplösa fall. För den som hamnar mittemot
eller bredvid en ”skrevare” är det bara att bita ihop eller att byta plats.
Det finns mycket som irriterar i kollektivtrafiken:
Ett klassiskt exempel är de som ställer väskor och
matkassar på sätet bredvid sig själva och förväntar sig att kassarna ska få ha
sin sittplats medan andra resenärer får stå.
Själv har jag oerhört svårt för folk som hysteriskt
tuggar tuggummi med öppen mun samt de som lyssnar på musik via hörlurar i en
volym som får tinnitusen att ivrigt vänta på att få bryta ut även på oss som
sitter nära. Eller vad sägs om de som diskuterar underlivsproblem via mobilen
medan vi andra mest längtar efter kaffe eller en snar hemkomst?
För att inte tala om alla de nedskräpare som struntar i
att ta med sig gratistidningen av tåget eller bussen och troligen inbillar sig
att någon annan tar hand om den.
Just nu är det dock allra mest irriterande med alla
stillastående rulltrappor i Stockholms t-bana. Jag levde i tron att en samlad
brigad av rulltrappstekniker skulle skickas ut redan samma dygn som stoppet
infördes. Nu ser det ut som att vi får leva utan fungerande rulltrappor i lång
tid framöver. Det är ganska så oacceptabelt!
Nä, nu har jag brett ut mig tillräckligt för i dag!
Välkommen till Bryssels tunnelbana där det också finns massor av skrevande män (ofta dessutom illaluktande) samt friåkande handväskor och matkassar!
SvaraRaderaDessutom finns det gott om stationer utan vare sig rulltrappor eller hissar!
Det finns också tunnelbanestationer som nu varit under ombyggnade i åtminstone 5 år, och där folk får bita i det sura applet och traska upp 78 jävla trappsteg - ibland både med resväskor, barnvagnar och/eller kryckor.
Ibland gnälls det väl mycket i gamla Svedala!