6 mars 2015

Norwegians piloter redo för arbetslöshet?

För mindre än ett halvår sedan skrev jag ett blogginlägg med rubriken ”Flygbolagsanställda för fina för ett vanligt kneg?”

Då handlade det om att Lufthansas piloter inte skulle få gå i pension långt tidigare än de flesta andra européer och därför såg sig tvingade att gå ut i strejk. Något som kostade skjortan (både med och utan ränder på axelklaffarna) för flygbolaget.

SAS har kabinpersonalen på Kastrup sett sig nödsakade att gå på ett antal fackliga möten den senaste tiden.

Annars är det ju förstås dramatiken i Norwegian som står högt på dagordningen just nu.

Många har turerna varit de senaste dagarna och då snackar jag inte i luften utan de mellan företagets ledning och dess piloter.

Det som är intressant är att allmänhetens intresse för piloternas strejkande tycks vara måttligt! De flesta som tänkt sig en flygning med Norwegian i dessa dagar är nog mest besvikna för att inte kunna komma som planerat dit de tänkt sig.

Jag tror att piloterna och deras fack gör sig själva en stor björntjänst när de fortsätter att trilskas.

Anders Björck, moderat, tidigare bl a riksdagsman, landshövding mm sa många begåvade saker i morgonsoffan hos SVT i morse.
Han konstaterade att tidigare, då luftrummet var svårt reglerat i något som liknade monopol, hade knappt en enda ”vanlig” människa råd att flyga. 
Sedan avregleringen skedde har priserna rasat och en avkopplande weekend bortom närbutiken, städning och vardagstristess är numera möjlig även för de som inte har de stora inkomsterna.
Björck konstaterade också att det, såvitt han vet, inte finns några belägg för att säkerheten skulle åsidosättas om piloter och kabinanställda vore tvungna att arbeta en smula mer, fortfarande långt ifrån medelsvenssons arbetsförhållanden.

Återstår att se om Norwegians piloter väljer arbetslösheten i stället för att försöka stötta sin arbetsgivare och därmed rädda sina jobb?

Jag väljer att avsluta det här inlägget på samma sätt som i november. Med ett citat från en bekant som, för flera år sedan, låtsades som om han inte delade min uppfattning när jag kritiserade en då pågående konflikt mellan SAS och deras kabinpersonal. Bekantingen sa: ”Jag tycker du är lite orättvis. 33 600 kronor i månaden, 27,5 timmars veckoarbetstid och minst 12 dagar ledigt per månad är ju djäkligt taskiga villkor för en servitör/servitris.” Och det var ändå flera år sedan!

Det är hög tid att även flygbolagsanställda tar sitt ansvar!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar