8 mars 2015

Ska jihadistkrigare få återvända?

Frankrikes premiärminister, Manuel Valls, varnar på söndagen om en massiv ökning av europeiska jihadistkrigare.

Valls säger att upp emot 10 000 européer kan ha anslutit sig till krigen i Syrien och Irak före årets slut.

Han sa också att ca 1 400 krigare återvänt eller planerar att göra det inom den närmaste framtiden.

Jag undrar bara; Varför måste vi tillåta dem att överhuvudtaget återvända efter att de själva har fattat beslut att delta i ett krig och på en sida som står extremt långt från de värderingar som jag påstår fortsatt råder i väst?

Det är troligt att deras föräldrar en gång flydde en krigsdrabbad misär modell värre. Kanske blev inte tillvaron vad de hade förväntat i Europa men någonstans vill jag gärna tro att tillvaron ändå blev bättre än den de lämnade, för dyra pengar och över hav i osäkra farkoster.

Deras barn tycks tro att deras föräldrar gjorde ett felval!?! Om detta beror på alltför många timmars skolk från skolan, äldre extremisters påverkan av ungdomar i en känslig period av deras utveckling eller ren dumhet låter jag vara osagt!

Har en europé fattat ett eget beslut om att stå för åsikter långt ifrån humana så menar jag att han/hon förbrukat sitt uppehållstillstånd och eventuellt sitt medborgarskap.

Hur som helst så borde det, om de återvänder till Europa, vänta en domstol där de får stå till svars för krigsbrott och brott mot mänskligheten. Och då handlar det inte ett enda dugg om religionsfrihet utan om ett högst personligt val om vad som är rätt och vad som är fel och vad en majoritet européer anser om detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar