15 mars 2015

Om Zelmerlöw, Guetta och kommande kisspauser!

David Guetta representerar Sverige i årets Eurovision Song Contest! Eller?

Det är en intressant debatt som pågår i sociala medier om likheterna mellan Måns ZelmerlöwsHeroes” och David Guettas ”Lovers on the sun.”

I mestadels högt tonläge kritiseras de som anser att likheterna mellan låtarna är alltför slående för att bara handla om den berömda slumpen av en mobb som aldrig någonsin skulle erkänna att en låt är ett plagiat av en redan utgiven sådan.

Har mobben överhuvudtaget lyssnat på Guettas låt? Jag tvivlar starkt på det.

Jag, och goda vänner, lyssnade sent i går kväll, för första gången på ”Lovers on the sun” efter att det stod klart att Måns ska skickas till Wien i maj. Vi blev chockade och konstaterade samfällt att det här handlar om mer än att låtskrivarna av ”Heroes” bara inspirerats!

Att Måns sedan väljer att härma Guetta står ju honom fritt, kanske gillar han Guettas låtar, vad vet jag?

Nu är det visserligen knappast troligt att Måns låt blir diskad och kanske är det tur. Trots allt kommer han att sticka ut rejält under dagarna i Österrike. Troligen hamnar han topp 3 beroende på att en klar majoritet av de redan klara bidragen är helt hopplösa ballader (då är ändå detta konstaterat av en balladdiggare!). Det kommer att bli helt otroligt många kisspauser de där dagarna då Eurovision ska avgöras. Mest beroende på att det måste drickas hinkvis med kaffe för att inte tvärsomna bland skämskuddarna!

Helt sedvanligt kommer jag, om någon månad eller så, att publicera mina, likaledes sedvanligt, inte fullt så ödmjuka åsikter om alla bidrag (om jag orkar hålla mig vaken under genomlyssningarna!).

Fram till dess konstaterar jag bara att Måns vann för den spektakulära scenografin, sin röst och sitt namn! För låten är det sannerligen inte mycket bevänt med! I synnerhet som den redan har funnits utgiven, sedan något år, i en annan version!

1 kommentar:

  1. Japp, håller med!
    I Sverige verkar det numer vara så att det är artisten som vinner, oavsett vilken låt han/hon ställer upp med.
    Vi såg det förra året då det redan innan tävlingen stod klart att det var Sanna som skulle vinna eftersom "hon var värd att vinna". Nåväl, nu kom hon ju högt upp i ESC, så henne ska vi trots allt vara stolta över.
    I år var det så Måns tur att få vinna eftersom han också "har ställt upp så många gånger, och är en himla go' och reko kille, typ".
    Att han är folkkär i Sverige och en mycket duktig artist och sångare (ja, dessutom ÄR han snygg) råder det inga tvivel om, men hur i herrans namn kan den "internationella juryn" känna till honom? Någon internationell karriär har han inte haft, mig veterligen.
    Den enda som kändes rakt igenom äkta i går var Jon Henrik - både han själv, äktheten i det han sjöng och hans tankar som säkert gick i "kan-jag-bara-få-åka-hem-till-fjället-och-renarna-snart".
    Jag tror också att Måns kommer att få en topplacering i Wien eftersom han sticker ut bland alla mer eller mindre intressanta kvinnliga balladsångerskor från olika hörn av Europa.
    Och, det skulle heller inte förvåna mig om vi får se Eric Saade som en av programledarna i nästa års "Mello" (som tröst på såren).
    Jag ser fram emot fler blogginlägg i det här ämnet, käre Jens.

    SvaraRadera