27 juni 2014

UPS u.p.a.?

Mina favoritgympaskor går inte att få tag på i svenska butiker. I alla fall inte i någon annan färg än svart trots att de ute i resten av världen finns i andra färger. Därför brukar jag köpa på mig flera par när jag besöker ett land där annat än dyster-svart finns att välja på.

Nu har dock läget varit kritiskt, de gamla skorna är alldeles för uttjänta för att överleva sommaren, om det nu blir någon sådan, och någon utlandsresa står inte för dörren inom kort.

Jag beslöt mig därför att nätshoppa och fann vad jag sökte både snabbt och betydligt billigare än de svarta i sportaffären i närheten av hemmet.

Webbshoppen bekräftade min beställning och via nätet kunde jag följa mina skor från ett lager i Tyskland, via Danmark till fraktföretaget UPS lager i Järfälla utanför Stockholm.

Någon alternativ leveransmetod än via UPS gav inte den webbshop jag beställde av.

UPS meddelar på sin hemsida att de levererar varor till hemmets dörr vardagar mellan 07.00 och 19.00, ”ibland senare”, men att de inte kan begränsa något tidsintervall då leverans kan ske.

De kollar heller inte med mottagaren när leverans låter sig göras.

Sålunda var företaget med de bruna fordonen, vars personal har likaledes avföringsfärgade uniformer, hemma hos mig en vardagseftermiddag, vid 15-rycket, och ringde på. Jag var fortfarande på jobbet och möttes vid hemkomsten av en lapp som sa att de minsann försökt en gång, tänkte försöka två gånger till för att sedan returnera mina skor till Tyskland!?!

I stället för att kolla med mottagaren, kanske ge densamma ett tretimmarsintervall då leverans skulle kunna ske så åkte mina skor staden runt under några dagar. Personalkostnaden, fordonskostnaden och miljöpåverkan av denna hantering är ytterst oklar men minst sagt lämplig att ifrågasätta!

Efter mycken möda och stort besvär fick jag till sist mina skor men frågorna som måste ställas till UPS är:
Tror ni på fullaste allvar att alla mottagare av försändelser är arbetslösa och kan sitta hemma mellan 07.00 och 19.00, ”ibland senare”, för att få ett tillsänt paket?
Vad kostar det UPS att under tre dagar flänga iväg till en kunds bostad för att finna den öde?

Service, i olika skepnader, har alltid varit en ingrediens i de jobb jag haft.

Service finns inte i vokabulären hos ett av världens största fraktföretag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar