Mina favoritgympaskor går inte att få tag på i svenska
butiker. I alla fall inte i någon annan färg än svart trots att de ute i resten
av världen finns i andra färger. Därför brukar jag köpa på mig flera par när
jag besöker ett land där annat än dyster-svart finns att välja på.
Nu har dock läget varit kritiskt, de gamla skorna är
alldeles för uttjänta för att överleva sommaren, om det nu blir någon sådan, och
någon utlandsresa står inte för dörren inom kort.
Jag beslöt mig därför att nätshoppa och fann vad jag
sökte både snabbt och betydligt billigare än de svarta i sportaffären i
närheten av hemmet.
Webbshoppen bekräftade min beställning och via nätet
kunde jag följa mina skor från ett lager i Tyskland, via Danmark till
fraktföretaget UPS lager i Järfälla utanför Stockholm.
Någon alternativ leveransmetod än via UPS gav inte den
webbshop jag beställde av.
UPS meddelar på sin hemsida att de levererar varor till
hemmets dörr vardagar mellan 07.00 och 19.00, ”ibland senare”, men att de inte
kan begränsa något tidsintervall då leverans kan ske.
De kollar heller inte med mottagaren när leverans låter
sig göras.
Sålunda var företaget med de bruna fordonen, vars
personal har likaledes avföringsfärgade uniformer, hemma hos mig en
vardagseftermiddag, vid 15-rycket, och ringde på. Jag var fortfarande på jobbet
och möttes vid hemkomsten av en lapp som sa att de minsann försökt en gång,
tänkte försöka två gånger till för att sedan returnera mina skor till
Tyskland!?!
I stället för att kolla med mottagaren, kanske ge
densamma ett tretimmarsintervall då leverans skulle kunna ske så åkte mina skor
staden runt under några dagar. Personalkostnaden, fordonskostnaden och
miljöpåverkan av denna hantering är ytterst oklar men minst sagt lämplig att
ifrågasätta!
Efter mycken möda och stort besvär fick jag till sist
mina skor men frågorna som måste ställas till UPS är:
Tror ni på fullaste allvar att alla mottagare av
försändelser är arbetslösa och kan sitta hemma mellan 07.00 och 19.00, ”ibland
senare”, för att få ett tillsänt paket?
Vad kostar det UPS att under tre dagar flänga iväg till
en kunds bostad för att finna den öde?
Service, i olika skepnader, har alltid varit en
ingrediens i de jobb jag haft.
Service finns inte i vokabulären hos ett av världens
största fraktföretag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar