5 juni 2014

Om dagstidningar och redaktionell utarmning!

Häromdagen meddelades det att gratistidningen Metro väljer att skrota stora delar av sin redaktion och hädanefter har för avsikt att köpa nyhetstexterna från TT. Det var ingen särskilt stor nyhet i mina ögon eftersom TT redan i dag står för en stor del av nyheterna i Metro.

I morse, vid frukostbordet, läste jag som vanligt min morgontidning, DN. Bland annat vet jag att jag kollade in artikeln som handlade om nationaldagen och där en fråga ställdes ute på stan till några människor: Vad är svenskhet?
Vidare fastnade jag i DN för artikeln med den vid frukostbordet äckelframkallande rubriken som inleddes med ordet ”bajsregn” och som handlade om en larv, frostfjärilens dito, som invaderar våra lövträd just nu.

Någon timme efter frukosten satt jag på t-banan och bläddrade i Metro. Snacka om deja vu!
Samma artiklar, samma tillfrågade människor och samma bajsregn!

Det visade sig att även DN tycks ha börjat ägna sig åt en avveckling av den egna redaktionen. Liksom mången annan tidning när jag googlar bajsregn och svenskhet på nätet.

Vad är det som håller på att hända i Sverige?

Är pressfriheten hotad? 

Uppenbarligen vill inte ägarna till tidningar längre bekosta egen redaktionell verksamhet i särskilt stor omfattning! I stället tycks det som ett fåtal redaktörer på TT fått till uppgift att göra nyhetsvärderingar och skriva artiklar som sedan publiceras i de flesta av landets tidningar!?!

Om detta är fallet så är det en mångfaldernas eliminering som håller på att ske!

Det finns för oss tidningsläsare uppenbarligen all anledning att framledes än mer kritiskt granska det vi läser i nyhetsväg. 

Om nyheter som vi matas med i diverse tidningar produceras av en och samma redaktör så börjar vi närma oss det som vi annars, när det gäller omvärlden, brukar kalla censur!

Varför bör jag som läsare fortsätta att ta del av flera olika tidningar om det som står i dessa är skrivet av en och samma människa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar