7 juni 2014

Hamilton nedmonterar mest lästa redaktionen!

Antalet människor som tittar på TV, i realtid, i vårt land dalar. Alltfler väljer att kolla på favoritprogrammen närhelst det passar dem. Jag förstår detta även om jag själv inte tillhör skaran som väljer bort en tv-kväll i soffan när jag känner för en sådan.

I dag var Eva Hamilton, avgående SVT-vd, gäst i Ekots lördagsintervju och hade möjlighet att bre ut sig kring det vi redan visste!

Min första reflektion när det gick upp för mig att Hamilton ännu en gång var gäst hos Ekot är att det alls inte är längesedan hon var just detsamma. Det var strax efter att Venezuelas Hugo Chávez dött och SVT valde att via webben direktsända tre timmars begravningsceremoni från Caracas. Något som Hamilton, som Ekots gäst, flamsade bort och inte gav någon vettig förklaring till.

I dag säger Hamilton att hon förstått varthän det barkar med tv-tittandet och att man från SVT valt att bemöta detta med ”en ganska stark satsning på framförallt play och nyheter online.”

Nu börjar vi närma oss en punkt då jag inte längre förstår hur Hamilton tänker när det gäller nyheter.

Hon är ansvarig för att det just nu pågår en nedmontering av Sveriges mest lästa media, SVT Text.

Då jag, och uppenbarligen massor med andra, vill ha en snabb uppdatering av nyhetsläget i världen så kollar jag sidan 100 på SVT Text.

Under den senaste tiden har denna del av SVT:s verksamhet försämrats alldeles otroligt. Språket på text-tv-sidorna är bedrövligt med många språkliga kollapser, syftningsfel och rent genanta felstavningar. Vad jag har förstått så beror detta på en större neddragning vid redaktionen som sedan flera år står obemannad nattetid. Färre ordinarie och en hord tim- och bemanningsföretagsanställda, vanligt vid SVT, har att sköta text-tv-sidorna och resultatet har inte låtit vänta på sig.

Hur Hamilton kan välja att förstöra den av hennes ”kanaler” som varit mest läst av alla medier i Sverige är ofattbart!

Generationer yngre än jag kanske skiter i nyheter, om detta vet jag intet, och i så fall är det inte konstigt att allmänbildningen i riket tycks vara ”så där.”

Att nedmontera den mest vällästa redaktionen är dock, enligt mig, knappast rätt väg att gå!

Kanske Hamiltons efterträdare har sundare åsikter? Låt oss vänta och se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar