21 juni 2014

En kostbar midsommar på Skansen!

Nej, jag är inte sympatisör med de som anser att muséer generellt ska vara gratis. Det kostar att driva verksamheten och vill vi ha intressanta utställningar som en begränsad skara människor är intresserade av så tycker jag inte att alla ska tvingas bidra via skattsedeln.

Men det finns undantag där högt prissatta entrébiljetter riskerar att få intresserade människor att avstå besök.

Det är helt enkelt olika grader i helvetet!

Denna midsommardag har jag tillbringat på Skansen tillsammans med flera tusen andra. Det är lång tid, minst 10 år, sedan jag besökte Skansen senast.

Under mitt besök i dag gladde det mig att så många utländska turister valt att ta del av ett svenskt midsommarfirande och många var de stora ögonen när folkdanslaget bjöd upp till dans runt midsommarstången. Mängder av folk deltog och tycktes ha en riktigt rolig stund samtidigt som de nog förundrades över oss märkliga svenskar

Entrébiljetten kostar nuförtiden 160:- för en vuxen. För en familj blir det en kännbar summa pengar som ska spenderas. Ändå lär 22 000 personer ha besökt Skansen i går på självaste aftonen.

Inne på ”museet” pågår många ombyggnader. Flera djurhägn är avlysta för ombyggnad och i dag var ett stort antal gårdar stängda. Seglora kyrka bommade strax efter 13-tiden. En ”Skansen-korv” med bröd och coleslaw kostar 65:- och en burk med Ramlösa betingar 25 riksdaler!

Det är helt enkelt inte längre priset värt att besöka det som borde vara ett måste för den som vill lära sig mer om Sverige som det en gång var!

Tro mig; Jag anser att Skansen är viktigt! För alla svenskar, för alla nysvenskar och för alla de turister som besöker vår vackra huvudstad.

Möjligen skulle det vara befogat med en statlig sponsring av inträdesbiljetterna till Skansen.

Men framför allt så måste Skansenledningen själva ta sig i kragarna och verka för att deras arbetsplats lever upp till att vara den publikmanet som den självklart borde vara!

I midsommartid kändes Skansen som en gigantisk turistfälla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar