7 oktober 2017

Södertäljeborna har civilkurage!

Det är inte utan att jag känner stolthet över människorna i min barndomsstad Södertälje!

Sekunderna efter ett rån mot en guldsmed i Kringelstan, under fredagen, så slog motståndarlaget, de som tröttnat på våld, kriminalitet och maffiafasoner, till.

En tyngre kettleboll lär ha dängts i taket på rånarnas flyktbil och ögonblicket senare kör en vaken medborgare in sin egen bil i sidan på gangsternas fordon, så att detta prejades av den centralt belägna gatan.

Heja säger jag!

Det säger inte polisen!

DN skriver på lördagen om att hjältarna som ledsnat och som gjorde en hjältegärning själva riskerar åtal.

Roger Björkmyr vid Södertälje-polisen säger att de som ingrep kan bli utredda för ”skadegörelse alternativt vårdslöshet.”

Tidigare har media berättat om det som kallas envarsgripande, som innebär att du och jag och vem som helst kan ingripa i samband med ett brott och i väntan på polis.

Det är möjligt att Björkmyr överstuderat lagboken medan jag själv är ute och cyklar men jag kan inte låta bli att tänka positiva tankar om de som ingrep under fredagen.

Att veta att polisen inte bara är drabbad av personalflykt och därmed har uppstådd personalbrist, som leder till att utredningar staplas på hög, gör att jag tänker att all tänkbar hjälp tacksamt borde tas emot. Är det anarki att tänka så?

Förhoppningsvis hamnar en eventuell utredning mot ingriparna allra längst ned i någon balans från helvetet. Om inte anmälan genast avskrivs, precis som sker med det flesta andra polisanmälningar som görs!

Eller så går man vidare med en anmälan för att detta ger en chans att ”pinna upp” statistiken över uppklarade brott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar