21 oktober 2017

Konsumentspaning: Mat och mattidningar

Jag blev tidigt intresserad av matlagning och än i dag kan jag, en mörk höstkväll, finna stort nöje i ett flera timmar långt långkok.

När jag var liten hade vi, den då, stora mattidningen på prenumeration. Jag läste, sög i mig, lärde och fick ibland min mors tillåtelse att testlaga.

För en tid sedan bestämde jag mig för att prenumerera på samma tidning igen för att se om inspirationen skulle återuppstå. Det skulle den inte! Åtminstone inte i den bokstavliga mening att jag beslutade mig för att laga de rätter, helt enligt instruktionen, som presenterades.

Numera är månget publicerat recept fullt av kryddblandningar som, inte alls särskilt överdrivet, endast går att finna på den två gånger om året nattöppna marknaden i Phnom Penh eller inhandlas hemmortlad av byäldsten i den avlägset belägna byn i den nepalesiska delen av Himalaya.

Även den stora butikskedjans tidning, som säkert skulle vilja locka till matexperimenterande, har sedan en tid hemfallit till samma sorts matkomplicerande, som jag tror att de flesta familjer i Sverige varken har tid, ork eller smak för!

Jag tänker att det vore kul med maträtter som inte kräver en ny kryddbod. Jag tänker att det vore trevligt med förnyelse av de maträtter som sedan generationer finns på svenska matbord.

Jag tror jag har ganska rätt när jag påstår att köttfärssås lagas i de flesta hem med stor regelbundenhet. Jag tror att Tacos-myset fortsatt pågår vareviga fredag och jag tror att det steks pannkakor och blodpudding i parti och minut, i alla fall hos barnfamiljer.

Att då, som i den svenska butikskedjans mattidning, locka med helstekt purjolök och samtidigt meddela att ”helst ska innertemperaturen vara 93 gr” får mig att fnysande undra: Vad hände med 87,6-gradig korvstroganoff eller med 94,1-gradig potatisgratäng? Purjon ska förresten serveras med ”brynt hollandaise”, vilket för mig låter som en solklart skuren sås med vidbränd purjo till middag! Nej tack!

Ett och annat tips till köksexperimenten finner jag ibland, det är inte det saken gäller.

Saken gäller att matpublikationer i dag tenderar att alltför mycket rikta sig till de som har oändligt med tid och oändligt med pengar att spendera på att de två gräslöksstråna på tallriken ska ligga i 89-gradig vinkel för att det ska bli extra och riktigt festligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar