Läser, i chilensk media, om ett domslut som förhoppningsvis
kan få internationellt genomslag och göra tillvaron för flygpassagerare en
smula enklare.
Luis Ramirez Guajardo hade bokat en tur- och returbiljett
med det Sydamerikanska flygbolaget LATAM, med huvudsäte i Santiago.
Av olika anledningar missade Luis utresan, från Antofagasta
till Santiago, och var tvungen att köpa en ny enkelbiljett.
Till returresan infann han sig i god tid på flygplatsen i
Santiago bara för att få veta att han inte fanns med i bokningssystemet.
En ganska så mossig regel, som de allra flesta flygbolag
använder sig av, säger att missar man en del av en bokad resa så förfaller
resten av bokningen. Så resonerade även LATAM.
Det nöjde sig inte Luis med utan han gick till domstol, en
domstol som nu givit honom rätt och som ålägger LATAM att betala Luis
motsvarande 30 000 kronor i skadestånd.
Jag tänker att det var på tiden att en obegriplig regel
äntligen ifrågasätts och fälls i domstol.
Det flygbolag som får en ”no show” på utresan borde inte
kunna stryka resten av bokningen, som ju är betald i sin helhet.
Flygbolagen vill förstås kränga samma stolar ett otal gånger
men samtidigt gör ju en utebliven resenär att flygplanet blir lättare och
bränsleförbrukningen lägre.
Visst, konkurrensen inom flygbranschen är mer än
stor. Därmed är det dock inte okej, tycker jag, att branschen ägnar sig åt
kundföraktande. Vi resenärer borde vara värda mer och bättre!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar