16 oktober 2017

Kabinpersonal är inga robotar!

Läser om Air Asia-planet som plötsligt dök närmare 7 000 meter på sin väg mellan Perth i Australien och ön Bali, som är australiensarnas motsvarighet till Mallorca.

Flygbolaget får kritik, inte för att planet dök och syrgasmaskerna föll ned framför ögonen på passagerarna utan för att besättningen sägs ha fått panik.

I ett TV-klipp intervjuas en australiensiska som säger att kabinpersonalen sprang genom mittgången och ”skrek” åt alla att sätta på sig syrgasmaskerna.

Ja, vad i helvete skulle de göra?

Jag tänker att en steward eller stewardess, inte heller kan veta hur de kommer att reagera i en nödsituation. Jag antar att de inte får träna realistiskt på ”fritt fall” utan att det handlar om att veta vad som ska skrikas när det håller på att gå åt helvete.

Senast jag flög med SAS satt jag vid nödutgången och stewarden instruerade oss på samma rad exakt vad han skulle vråla om dörren skulle slitas upp.

Uppenbarligen hade personalen ombord på Air Asia lärt sig sin läxa för när syrgasmaskerna faller ned kan det handla om sekunder innan du blir medvetslös av syrebrist.

Att flygbolaget får kritik för att personalen ombord drabbades av panik är att hoppas på att det nästa gång är lobotomerade robotar som drar serveringsvagnarna genom mittgången. Det hoppas inte jag!

Alla som var ombord borde vara tacksamma över att det skreks och att alla, tack vare detta, överlevde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar