Läser om Air Asia-planet som plötsligt dök närmare 7 000
meter på sin väg mellan Perth i Australien och ön Bali, som är australiensarnas
motsvarighet till Mallorca.
Flygbolaget får kritik, inte för att planet dök och
syrgasmaskerna föll ned framför ögonen på passagerarna utan för att
besättningen sägs ha fått panik.
I ett TV-klipp intervjuas en australiensiska som säger att
kabinpersonalen sprang genom mittgången och ”skrek” åt alla att sätta på sig
syrgasmaskerna.
Ja, vad i helvete skulle de göra?
Jag tänker att en steward eller stewardess, inte heller kan veta
hur de kommer att reagera i en nödsituation. Jag antar att de inte får träna
realistiskt på ”fritt fall” utan att det handlar om att veta vad som ska
skrikas när det håller på att gå åt helvete.
Senast jag flög med SAS satt jag vid nödutgången och
stewarden instruerade oss på samma rad exakt vad han skulle vråla om dörren
skulle slitas upp.
Uppenbarligen hade personalen ombord på Air Asia lärt sig
sin läxa för när syrgasmaskerna faller ned kan det handla om sekunder innan du
blir medvetslös av syrebrist.
Att flygbolaget får kritik för att personalen ombord
drabbades av panik är att hoppas på att det nästa gång är lobotomerade robotar som drar
serveringsvagnarna genom mittgången. Det hoppas inte jag!
Alla som var ombord borde vara tacksamma över att det skreks
och att alla, tack vare detta, överlevde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar