2 oktober 2017

Det ska fan vara konsument!

Läser att en papperskasse orsakar 50 % mer klimatutsläpp än en plastkasse. Visserligen löser papperskassen upp sig i naturen men ändå?

En tygkasse kräver 400 gångers användning för att spöa de två billigare alternativen. Vilken tygkasse står pall för 400 veckohandlingar?

Det ska fan vara konsument!

Jag har tidigare skrivit ofta, och mycket, om den orangutangutrotande palmoljan.

Den som tror sig köpa en palmoljebefriad produkt bara för att det står ”ekologisk” på varan tror gigantiskt jättefel!

Snart är det jul och glad blev jag när jag såg att min ICA-handlare börjat saluföra Sveriges, i min värld, godaste pepparkakor, Nyåkers, i en ekologisk variant. Som tyvärr, och förvånande nog, innehåller palmolja.

Börjar snoka runt mer i butiken och finner att en ohygglig mängd av ”ekologiska” produkter innehåller palmolja! Det är inte bara oacceptabelt och världsfrånvänt utan rena rama dårskapen!

Jag kontaktar Nyåkers som kan berätta att ICA beslutat sig för att inte köpa in de papparkakor som inte innehåller palmolja.

Säga vad man vill men ”min”, och alla andra, ICA-handlare kan fortsätta yra sig blå över att de säljer mången ekologisk produkt. Uppenbarligen går folk i gemen på bluffen!

Jag fortsätter söka mina älsklingspepparkakor i den palmoljebefriade varianten medan ICA trallar vidare och lurar på folk ekologiska produkter till överpris och innehållande (kom nu inte med det gamla argumentet att palmoljan är ”certifierad”) orangutangernas största utrotningshot!

Jag fortsätter att handla dagligvaror, väljer bort palmoljeprodukter men nu vet jag ta mig fan inte i vilken typ av emballage jag ska bära hem mina produkter! Är det resväska som gäller nästa gång det ska kånkas hem potatis, mjölk och bröd? Fast vad är resväskan egentligen gjord av och vilken miljöpåverkan har den?

SUCK!

1 kommentar:

  1. Har ett bra tips ... I Belgien säljer butikerna till en liten penning oerhört slitstarka kassar i större format. De är starka och håller i evigheter.
    Kanske något för svenska matbutiker att ta efter?

    SvaraRadera